Stationair toerental

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
clean mx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Betuwe
Contacteer:

Stationair toerental

Bericht door clean mx-3 »

Weet weet dit?

Mijn MX-3 draait stationair 500 t/pm in z'n vrij.

Wanneer ik m in z'n 1 zet begint ie stationair 900 t/pm te draaien. Soms schommelt dit tussen 900 t/pm en 1100t/pm.

Volgens de dealer is dit normaal omdat er een sensor aan de bak is gekoppeld die automatisch het toerental aanpast zodra een versnelling is gekozen. Dit lijkt mij onzin dit deed ie vroeger nooit.

Bougiekabels en bougies zijn reeds vervangen. Verder is ie motorisch volledig origineel. Luchtfilterslangen zijn ook goed.

Wie helpt mij? :euh:
Gebruikersavatar
crazyarjan
Pilot
Pilot
Berichten: 591
Lid geworden op: 05 jun 2004, 23:59
Locatie: leerdam

Bericht door crazyarjan »

geen onzin bij mij doet ie het ook

dan zal vroeger die schakelaar wel niet gewerkt hebben
To finish first, first you have to finish!
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Er zijn veel mx-3's waarbij dit gebeurt, bij andere niet, het kan in ieder geval niet zoveel kwaad.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Hoi Clean mx,
Wat de dealer zei klopt idd, ik weet niet of mx-3 na
94 dit ook nog doet maar de eerste wel, dit heeft
te maken met het makkelijker oppakken van de bak ofzo.
Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Zelfs zo makkelijk is het niet. Niet alle mx-3's uit die jaartallen doen het, en bij sommigen gaat ie het pas na een tijdje doen.
Gebruikersavatar
clean mx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Betuwe
Contacteer:

Bedankt

Bericht door clean mx-3 »

Bedankt voor jullie reacties!

Alleen snap ik er nou helemaal nx meer van.

Bijzonder vaag dat een bepaalde serie mx-3en last heeft van dit euvel en andere weer niet of t later krijgen.

Heeft deze motor in de loop der tijd dan bepaalde modificaties ondergaan of terugroepacties gehad?????

:?:
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Verplaatst naar motorische tuning. Zodra er hier duidelijkheid over is kan ie naar de FAQ.
Gebruikersavatar
speedymike
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 143
Lid geworden op: 20 nov 2003, 00:23
Locatie: Voorschoten

Bericht door speedymike »

wat ze zeggen is waar : het toerental wordt gerregeld bij het kiezen van een versnelling techn.spec. hierdoor zal het aangrijpings punt van de versnellingsbak ten op zichte van de aandrijflijn sneller aangrijpen....
houdt in dat je niet veel koppelling hoef te gebruiken.........belangrijk puntje VOET VAN DE KOPPELING HOUDEN TIJDENS HET RIJDEN EN STILSTAAN. :bla:
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Maar niet alle MX-3's hebben het (ik ben met mijn derde bezig en die hadden/hebben het allemaal niet), hoe komt dat dan?

Enne...Wat bedoel je nou met het voet van de koppeling tijdens het stilstaan? Dan slaat ie af!?
Gebruikersavatar
Marcjuh
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 6345
Lid geworden op: 18 jul 2003, 16:31
Locatie: Noord-Holland

Bericht door Marcjuh »

Nee dan slijten je koppelings platen omdat hij in een hoger toerental draait..

Daarom is het beter om tijdens het stil staan bij bijvoorbeeld een stoplicht de auto in zijn vrij te zetten... inplaats van in zijn 1 met koppeling in...
Afbeelding
Plaats reactie