Ranges?!

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Ranges?!

Bericht door Neelis »

Wat is nou de bedoeling van het rangen van je motorblok. Een beetje ECU leest de inkomende luchtstroom uit en past daar de hoeveelheid brandstof op aan. Mocht hij dat niet direct meten, dan kan je de ECU resetten.

Waarom ga je dan een motorblok rangen, als je ECU dat al doet?

En tot 40% meer lucht, waar is dat op gebaseerd, vind dat wel ERG veel namelijk.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Je ranged de ECU (nog specifieker de eprom), die rekent met een aantal vaste instellingen, zoals de maximale luchtinvoer. Door die aan te passen, zal ook extra benzine ingespoten gaan worden, en profiteer je van de extra power, maar stel je daar niet al te veel bij voor.
Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Bericht door Neelis »

Wat raar dat ik nergens anders iets lees over het aanpassen van de Ranges. Misschien niet te vergelijk, maar zoiets lees ik nooit bij Skylines, Supra's, Scooby's, Celica's of weet ik veel wat voor andere wagens. Tis alleen bij de MX3 dat ik mensen hoor over ranges aanpassen. Waarom heeft Mazda dat er eigelijk in zitten? Is nergens voor nodig in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Bericht door Neelis »

Ben vrij nieuw hier en ik weet niet hoe vaak mensen hier posten en alles wordt gelezen, maar ik ben toch vrij benieuwd naar een goed antwoord. Alvast bedankt!
NOG geen MX-3 rijder.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Ik loop hier al een tijdje rond... Mijn ervaring leert dat dit niet de makkelijkste vragen zijn om beantwoord te krijgen. Wat ik je wel kan vertellen is dat het rangen werkt. Ik heb het laten doen, en het verschil is duidelijk hoorbaar en een beetje voelbaar.
babel17
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jun 2005, 21:21

Bericht door babel17 »

Een placebo schijnt ook vaak te werken. :-)

In mij ogen is het gerommel in de marge. Net als de meeste chiptuning bij niet turbo motoren.

Wil je meer vermogen, dan moet je echt tunen, dus oftewel een grotere motor zoals een KLZE of je eigen motor aanpassen met ander (scherpere)nokkenassen, uitlaat, turbo etc.
Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Bericht door Neelis »

Ik heb ook zo het gevoel dat het niet ECHT uitmaakt. Er is waarschijnlijk ook niemand met een dyno-uitdraai?
NOG geen MX-3 rijder.
Gebruikersavatar
V6peter
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1551
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door V6peter »

Het maakt WEL DEGELIJK iets uit!!
Qua top maakt het niks uit,qua verbruik ook niet,al word er wel gezegd dat ie iets zuiniger gaat lopen...
Waar ik het persoonlijk goed aan kon merken is het koppel.Naar mijn gevoel is dat aardig veranderd,ik heb namelijk meer power in het lagere toerengebied.

Groetjes Peter.
Gebruikersavatar
Neelis
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 feb 2005, 21:35
Locatie: Leerdam

Bericht door Neelis »

Weer dat gevoel, er is nog steeds niemand met harde bewijzen of iemand die me goed kan uitleggen hoe het nou echt zit.
NOG geen MX-3 rijder.
mx almere
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1788
Lid geworden op: 24 mei 2004, 13:52
Locatie: Almere

Bericht door mx almere »

Neelis schreef:Weer dat gevoel, er is nog steeds niemand met harde bewijzen of iemand die me goed kan uitleggen hoe het nou echt zit.


Aan jou de eer dan. Ga eens op de dyno staan, laat hem rangen en nogmaals op de dyno. Kan je meteen bij het rangen vragen hoe en wat. Schrijf je meteen een FAQ van?
Gesloten