electrische super charger

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

@ fuzzy: Lijkt me ook wel dat de fan's die speciaal gebouwd zijn idd dit wel regelen maar als je het zelf wilt bouwen lijkt het me toch nog wel een behoorlijke taak om te gaan regelen waneer de fan moet gaan aanslaan.

Kijk is wel te doen. Gewoon een schakelaar en een lel batarijen en dan tijdens het rijden de toeren in de gaten houden, maar dat is ook weer zo'n gedoe :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fuzzy
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:08
Locatie: Nieuwegein (Utreg)

Bericht door fuzzy »

@ fuzzy: Lijkt me ook wel dat de fan's die speciaal gebouwd zijn idd dit wel regelen maar als je het zelf wilt bouwen lijkt het me toch nog wel een behoorlijke taak om te gaan regelen waneer de fan moet gaan aanslaan.

Kijk is wel te doen. Gewoon een schakelaar en een lel batarijen en dan tijdens het rijden de toeren in de gaten houden, maar dat is ook weer zo'n gedoe


jij doet die schakelaar aan met je gas pendaal.
je doet die schakelaar op de bediening van je Gasklephuis oftewel op je gaskabel en zo zet je hem automatisch aan.
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

Ook een manier ja "maar ja" toch wel weer een buld gepier :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fuzzy
New member
New member
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:08
Locatie: Nieuwegein (Utreg)

Bericht door fuzzy »

dat valt reuze mee........ 8)

Afbeelding
1e foto is de supercharger :lol:


Afbeelding
2e foto is het schakelaartje die werkt als je bij mij 3/4 gas geeft en meer


Afbeelding
3e foto is de relais



ik kan evt. nog wel aan een paar van die plaatjes komen die ik heb gebruikt en schakelaars ken ik ook aan komen via me werk.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

huh?

ik zag net dat dit in je profiel stond en ik zat echt aan een ECHTE supercharger te denken :nut: , maar wel leuk gemaakt zeg, origineel ook dat ie pas aanslaat bij een bepaald toerental

maar denk je nu echt dat het helpt?

doet me idd ook denken aan streetmachine met zn CVketel tuning..

maar denk dat het gevoelsmatig is dat ie echt harder doortrekt hoor, net als met openluchtfilter, dan heb je ook het idee dat ie veel sneller optrekt, terwijl het in praktijk geheel te verwaarlozen valt.

nog even een reactie uit dat draadje met streetmachine ( van user met een echte supercharger op zn mx5)

Al eens uitgerekend hoeveel liter lucht een motor per minuut verbruikt ? Als je dan nog eens druk wilt opbouwen tot , laat ons bescheiden blijven, 0,5 bar overdruk

Dan heb je een debiet aan lucht maal 1.5 nodig. Een 4 cilinder 4-takt motor heeft per omwenteling, 2 arbeidsslagen en een 1.6 liter verbruikt dan dus 0.4 x 2 = 0.8 liter lucht (onder ideale omstandigheden)

Aan 6000 rpm verbruikt dat kleine 1.6 liter motortje dus al 6000 x 0.8 = 4800 liter lucht en dat is 4.8 kubieke meter !

Denk je dat je met dat "petieterig" motortje een ballon kan vullen van die omvang op 1 minuut tijd ?

En dan heb je nog geen drukvulling want dan moet je een nog veel hoger debiet kunnen leveren.

Als je "ventilatortje" minder levert dan vormt ie zelfs een restrictie in je inlaat en smoor je je eigen motor, zodat ie zelfs nog minder vermogen gaat hebben !

Waarom denk je dat die superchargers en dergelijke, aangedreven worden door een serieus dikke riem ?

Omdat die dingen veel vermogen verbruiken !

Mijn Eaton M45 verbruikt zo een 28 pk als ie 10 psi moet leveren bij een motortoerental van 6000 rpm op mijn 1.6 liter motortje !

Die 28 pk komt van de krukas en wordt dus overgebracht naar de supercharger met een 4 ribs riem !

Al ooit eens een 28 pk electromotor gezien ? Dat is een serieuze brok ijzer en koper, geloof me ! Dat motortje dat op die ventilator steekt, komt niet echt in de buurt en vergeet het dus dat dit ook maar iets gaat opbrengen !
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MDC
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 jul 2005, 00:00
Locatie: Almelo

Bericht door MDC »

Oke wat kost tegenwoordig een echte, oudewetse, normale, betrouwbare superchardge? Waar kun je ze halen? Ik wil dit wel is weten en waarschijnlijk gaan aanschaffen maar werd op internet niet veel wijser. Mocht iemand een prijsindecatie hebben dan zou ik het graag willen weten of eventueel eeen adres zou ook niet verkeerd zijn. BVD.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

MDC schreef:Oke wat kost tegenwoordig een echte, oudewetse, normale, betrouwbare superchardge? Waar kun je ze halen? Ik wil dit wel is weten en waarschijnlijk gaan aanschaffen maar werd op internet niet veel wijser. Mocht iemand een prijsindecatie hebben dan zou ik het graag willen weten of eventueel eeen adres zou ook niet verkeerd zijn. BVD.


supercharger??

haha, dat is niet even zomaar naar je local tuning shop lopen, zeggen ''ik wil een compressor voor mn mx3, kost da''

weet zo niet 123 wat de kosten er van zijn, maar reken maar op een 3000/4000 euro ( correct me if i am wrong)

tis niet zo dat je die er even in een weekendje ofzo opschroeft...

jij hebt een 1.6je, dus dan is in jouw geval een turboblokje veel interessanter en makkelijker haalbaar....

dat is vele malen goedkoper, en ''makkelijker'' in te bouwen als een charger...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

bij een 1.6 zou ik ook voor een turbo gaan. Voor een supercharger setup moet je rekenen op 3000,- voor een eenvoudige setup. Momenteel is er nog geen kit op de markt voor de mx3 v6 maar deze komt op korte termijn wel.
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

niet de gedachte opgekomen om een turbo te plaatsen hugo ?
kun je er gelijk een blow off valve op schroeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

tupke schreef:niet de gedachte opgekomen om een turbo te plaatsen hugo ?
kun je er gelijk een blow off valve op schroeven :mrgreen:


dat kan op een kompressor ook :mrgreen:
Plaats reactie