Koud start kan beter

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Koud start kan beter

Bericht door Jeffmx-3 »

Hallo mensen :mrgreen:,

Ik heb al even rond gekeken maar heb dit probleem niet echt kunnen vinden. In de ochtend nu het koud is start de KLZE als ik hem wat langer door start prima, alleen als ik hem laat draaien begint hij wat bij de 1000 toeren te pruttelen en wat te schudden en te doen. Het duurt nog geen 2/3 minuten en dan trekt hij het toerental mooi naar de 14/1500, als hij warm is loopt hij echt helemaal perfect, als hij eenmaal bij de 14/1500 toeren is loopt hij koud ook mooi! Nu heb ik gelezen dat veel KLZE'tjes niet mooi lopen bij het starten, maar als hij wat aan het pruttelen is en ik trap gewoon een aantal keer op de rem vliegt het toerental gelijk naar 1500 en blijft daar ook. Er zit een splinternieuwe ontsteking op, nieuwe goeie bougiekabels, goeie bougies, de TPS is perfect afgesteld, nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor, goed werkende JE-50. ik rij ongeveer 280 op een tankje, en dan rij ik redelijk rustig, mijn vermoeden gaat uit naar een sensor die niet goed is of iets dergelijks, maar misschien kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen :bier:!

Oh ja, en als het buiten wat warmer is heeft hij nergens last van!

Greetz, Jeff
Afbeelding
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

zo als ik dit lees is alles nieuw of perfect dus woord een moeilijk verhaal dan.

vaak heeft een auto wat problemen als het koud is door vocht .
Maar dat kan overal zitten en is erg moeilijk te vinden .

Zou er zelf niet zo erg mee zitten
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

280 is wel erg weinig .
Ecu al eens uitgelezen ?
1000 toeren is aan de lage kant bij een koude motor en moet idd rond de 1500 toeren zitten .

Je heb kans dat er een lambdasonde niet helemaal goed meer is en de verkeerde waardes geeft.
Ook al geeft de ecu niks aan meet voor de zekerheid de sensors eens door .
Want 280 km is wel erg weinig .
Dan loopt hij bijna 1:6 :shock:
Wat voor kleur hebben de bougies ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Bericht door SkippyMX3 »

Dat ie naar 1500 toeren gaat met remmen heeft te maken met je rembekrachtiger maar dat hoort zo
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Dank jullie wel voor de reacties!

Klopt Mike, ik zit er niet zo zeer mee alleen wil alles helemaal goed hebben dus ook het verbruik en het starten :lol:!

Mazdarati, de ECU heb ik 3 maal geprobeert uit te lezen, met een "moderne" computer, zo'n knippercode computer en met een LED, helaas zeiden beide computers (bij de mazda dealer) dat ze er niet in konden komen, de lambdasonde's doormeten hoe kan ik dat doen? gewoon multimeter er aan :oops:? Maar inderdaad zuipt hij wel enorm, ik heb de K838 ECU er volgens mij aan hangen (Bij Jeroentje laten inbouwen) maar er zijn mensen met deze set-up die 1 op 10 "makkelijk" redden. De bougies zijn mooi grijs/bruin van kleur dus ontbranding is goed, ik krijg alleen in de ochtend wel het idee dat hij te veel brandstof krijgt.

Skippy, klopt dat wist ik zelf ook alleen vind ik het vreemde dat als ik hem start dan loopt hij bij de 1000 toeren maar trap ik aantal keer de rem in tot dat het toerental bij 1500 is blijft hij daar ook hangen als ik op houd met trappen. Als ik het gaspedaal aan raak in plaats van de rem pruttelt hij als een trekker en rammelt het door de hele auto heen.

Eigenlijk heb ik veel dingen vervangen voor nieuw, al toen ik de 1800 er nog in had, het vervelende vind ik nog het verbruik
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik dacht ook aan lambda sensoren, deze hebben namelijk even nodig om op te warmen.

Ook zorgen die voor het juiste mengsel van benzine/lucht.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Be_Easy »

Aan mijn zijde exact hetzelfde verhaal met de klde,
Koud flink pruttele en wat rook uit de uitlaat. Binnen 2 minutrn is het helemaal weg. Verbruik ligt ook ongeveer gelijk. 160 mijl op 40 liter.

Ook ik hoef me niet egt zorgen te maken dus?
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Ik heb alles nog eens na gekeken, en heb nog een keer geprobeerd uit te lezen (wat weer niet is gelukt) ik heb vandaag nieuwe lambda sensoren besteld en krijg ze morgen/overmorgen binnen (volgens mij wijst alles daar wel op), dan vervangen en gelijk kijken wat er gaat gebeuren! Ik heb een filmpje van het starten gemaakt, ik wacht nog even af wat hij gaat doen met de nieuwe sensoren, en upload dan het filmpje, misschien ook makkelijk voor als mensen dit probleem hebben.

Be Easy, het is opzich niet erg, alleen als je lambda kapot zijn zal je kat. naar zijn eind toe werken, en bij sommige blokken willen je krukas lagers ook nog wel eens de geest geven (weet niet hoe gevoelig Mazda hier in is), het is natuurlijk altijd beter om alles goed werkend te hebben :mrgreen:!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Be_Easy »

Nou voor me kat hoef ik gelukkig niet bang te zijn aangezien dat een 2,5 inch rvs buis is :mrgreen:
Mochten het je lamda's zijn lees ik het hier wel terug en ga ik maar eens verder zoeken. auto staat nu toch stil

Gr
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Mochten er 1 van de 2 lambdasensors kapot zijn dan gaat de motor in noodloop .
Dan loop je geen gevaar om omdat de ecu alles in het safe zet .
Dan wordt er geen gebruik gemaakt van sensors maar vaste ingestelde waardes .

Je verbruik zal dan alleen wel hoog zijn omdat de motor dan rijk gaat lopen .
Maar je hebt er een k838 in zitten ?
Met wat voor chip dan ?
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie