Temp Meter probleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
VdWereLd
New member
New member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2012, 18:57
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Groningen

Temp Meter probleem

Bericht door VdWereLd »

hallo

ik heb een vreemd probleem..
als ik de auto heb gestart gaat de temp meter na 1 minuut helemaal in het rood.
nu had ik het volgende gedaan zonder resultaat.

- temp sensor vervangen.
- temp sensor van dashboard vervangen.
- gecontroleerd op lekke koppakking.
- gecontroleerd op verstopping in het koelsysteem.
- thermostaat gecontroleerd.

nu vermoed ik dat het in het tellerhuis zit..
hoe kan ik dit maken en zit ik er misschien naast met mijn diagnose?
ik heb al verschijnende zoek opdrachten geprobeerd maar ik kon helaas niets vinden.

mvg
Why drink and drive.. When.. You can smoke and fly.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Kan een massa probleem zijn in je tellerhuis?!
Dat bijvoorbeeld de massa winding van het klokje kapot is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
VdWereLd
New member
New member
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 mar 2012, 18:57
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Groningen

Bericht door VdWereLd »

ik heb zonet de tellerhuis helemaal uit elkaar gehad en niets kunnen zien of vast kunnen stellen
nu heb ik een extra massa aangelegd ter controle maar dit mocht ook niet baten.. iemand idee?

mvg
Why drink and drive.. When.. You can smoke and fly.

Afbeelding
rhino
New member
New member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2008, 17:33

Bericht door rhino »

een 2e tellerhuis lenen om te kijken of het daar in zit.
mazda mx6 2.5 v6 24v.
Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

'ff' een aftermarkt 52 mm meter in je koelsystem zetten?
heb je een volledig standalone systeem, heb je in iedergeval een controleslag.
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Haha "ff" een aftermarket systeem kopen :bier:, je kunt ook een thermometertje kopen die tot (bijv.) -->100 graden kan (wat goedkoper dan een standalone) en de dop van de koelvloeistof er af (die bij de V6 aan de meest linker kant van het blok) zit vlakbij je thermostaathuis, en dan het thermometertje even in de koelvloeistof drukken, je blok even op bedrijfstemp. laten komen, dan sluit je inderdaad uit dat het koel systeem goed is!

maar het klinkt als een massa probleem.
heb je de tellerplaten van het tellerhuis incl. klokjes er volledig uit gehad en het metalen kapje van de achterkant van het koelvloeistof klokje gehaald en die dunne draadjes goed bekeken de windingen van de spoel van het klokje?
anders zou ik alles eens goed door gaan meten, misschien het stekkertje die op je temp. sensor zit even bekijken of er iets is gaan corroderen.

Misschien dat iemand anders nog iets weet?
Afbeelding
Aftertouch
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 dec 2010, 09:44

Bericht door Aftertouch »

Jeffmx-3 schreef:Haha "ff" een aftermarket systeem kopen :bier:, je kunt ook een thermometertje kopen die tot (bijv.) -->100 graden kan (wat goedkoper dan een standalone) en de dop van de koelvloeistof er af (die bij de V6 aan de meest linker kant van het blok) zit vlakbij je thermostaathuis, en dan het thermometertje even in de koelvloeistof drukken, je blok even op bedrijfstemp. laten komen, dan sluit je inderdaad uit dat het koel systeem goed is!

maar het klinkt als een massa probleem.
heb je de tellerplaten van het tellerhuis incl. klokjes er volledig uit gehad en het metalen kapje van de achterkant van het koelvloeistof klokje gehaald en die dunne draadjes goed bekeken de windingen van de spoel van het klokje?
anders zou ik alles eens goed door gaan meten, misschien het stekkertje die op je temp. sensor zit even bekijken of er iets is gaan corroderen.

Misschien dat iemand anders nog iets weet?


met 'ff een aftermarket' doel ik op zo een 52 mm meter, zijn te krijgen voor 2 tientjes meen ik. Meten wel zeer accuraat.

Maar als 99% zeker is dat het een electrisch probleem is, misschien metertje even uitwisselen met een donor?
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Ik zie nergens staan of je KVS wel op pijl staat... :mrgreen:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
Jeffmx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: W-city

Bericht door Jeffmx-3 »

Aftertouch schreef:met 'ff een aftermarket' doel ik op zo een 52 mm meter, zijn te krijgen voor 2 tientjes meen ik. Meten wel zeer accuraat.


Haha ik weet het ik snap m ;), zijn inderdaad niet duur, en werkt ook prima, en KVS niet op pijl zou ook nog kunnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Indeed, heb je uberhaupt wel kvs in je systeem ?

Daarna, ga eens wat meten.
Als je motor koud is moet de meter niet uitslaan naar rood.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie