Vermogenverlies?

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NicolasMX-3
New member
New member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011, 00:14
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Houten

Vermogenverlies?

Bericht door NicolasMX-3 »

Beste allemaal,

Ik heb een veel te lelijke, dikke einddemper op mijn MX-3 V6 zitten. Ten eerste geeft het een klotegeluid tussen de 2000 t/m 2800 toeren, en ten tweede ben ik door meerdere mensen (leken) verteld dat het wel eens vermogenverlies kon geven.

Met een stopwatch (en iemand naast me, dus meer gewicht) haalde de auto ook niet de acceleratie van 0-100 die de fabriek opgeeft. Kan iemand mij vertellen of dit nou echt waar is of een fabeltje?

Mvg,

Nick
robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

Bericht door robin-mx3 »

Die lelijke dikke demper.. zal waarschijnlijk een ''free flow'' demper zijn, deze zou zelfs ietsjes meer vermogen moeten leveren, alleen maakt inderdaad op lagere toeren een vervelend zwaar geluid..

Dat je de fabrieks opgave niet haalt kan liggen aan je eigen manier van rijden (je moet behoorlijk vlot en goed kunnen schakelen wil je de precieze tijd halen)
Of doordat je motor minder vermogen heeft door slijtage bijv. (blok is niet nieuw meer)
Kan van alles zijn, dus denk niet dat dat perse aan je uitlaat ligt.

Weet niet hoe lang je de auto al hebt? Ik zelf bijvoorbeeld reed de 0-100 sprint na een jaar sneller dan toen ik de auto net had...
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Re: Vermogenverlies?

Bericht door Dennis_MX3 »

Vermogen verlies je niet op een N/A door alleen een einddemper.
De acceleratietijd die je niet haalt kan door veel dingen komen.
Hoe is er met de auto om gegaan, is hij goed onderhouden.


NicolasMX-3 schreef:Beste allemaal,

Ik heb een veel te lelijke, dikke einddemper op mijn MX-3 V6 zitten. Ten eerste geeft het een klotegeluid tussen de 2000 t/m 2800 toeren, en ten tweede ben ik door meerdere mensen (leken) verteld dat het wel eens vermogenverlies kon geven.

Met een stopwatch (en iemand naast me, dus meer gewicht) haalde de auto ook niet de acceleratie van 0-100 die de fabriek opgeeft. Kan iemand mij vertellen of dit nou echt waar is of een fabeltje?

Mvg,

Nick
NicolasMX-3
New member
New member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011, 00:14
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Houten

Bericht door NicolasMX-3 »

Dank voor de reacties.

Ik weet niet hoe de auto is onderhouden, ik rijd er nu zelf sinds 2 maanden in, gekocht van een tweedehands autodealer.

Heb het vermoeden dat er meer met de auto aan de hand is. Ik kan aardig goed schakelen en op het juiste moment, maar de auto schijnt dat juist NIET op prijs te stellen. Rond de 5000 toeren schakelen maakt de motor gek...alsof die nog even geen zin heeft om door gas te geven, maar blijft wel hoog toeren maken (in de volgende versnelling al).

Dit is niet altijd het geval hoor, maar soms (al doe ik niets verkeerd qua schakelen) wil die niet genoeg.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

In hoeveel haal je dan 0-100?

Je kan beter een 60-120 test doen ofzo, dan laat je het minder aan komen op de start, banden, koppeling, wegcondities, bestuurder's vaardigheid

In de 2 beginnen, 60 km/h dan zou naar 120 +/- 9 seconden moeten zijn.
NicolasMX-3
New member
New member
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011, 00:14
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Houten

Bericht door NicolasMX-3 »

Ah bedankt! Ik zal het even proberen en de resultaten hier doorgeven.

De 0-100 was een zeer tegenvallende 9.8 seconden. Let wel: Er zat iemand naast me, maar dat rechtvaardigd niet alles.
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Ligt er ook aan hoe zwaar jullie beiden zijn natuurlijk.
En met droog asfalt zet je ook een betere tijd neer dan met nat asfalt.
Er spelen zoveel factoren mee die de tijd kunnen beinvloeden zoals JForce ook al zei.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ja, er zijn veel te veel factoren die meespelen.

Ook is je motor al minimaal 13 jaar oud. De motor heeft meestal niet meer het originele vermogen.

Als je auto lekker rijdt, gewoon niet druk over maken ;)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie