Meerdere kleine(of grote) problemen iemand raad?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Meerdere kleine(of grote) problemen iemand raad?

Bericht door sjawel »

Beste Mx-3 piloten,

Ik rij nu al bijna een jaar in mijn mx-3 en moet zeggen. Hij rijdt heerlijk!

Heb al vaker wat kleine dingetjes gehad maar dat viel allemaal snel te verhelpen.

Ik heb nou sinds kort deze problemen en wil er niet te lang mij rijden want heb zo een gevoel dat dat niet lang goed kan gaan.

1. Ik had wat problemen dat mijn koelvloeistof elke keer leeg snel was(binnen 1 dag hele tank). Was naar een autospeciaalzaak gegaan en die hadden mij aangeraden om een busje met Radiatorleak repair aan te schaffen. Dit gedaan en mijn koelvloeistof blijft erin.

(Blijkt volgens horen zeggen en lezen dat dit niet de beste oplossing is, maar daar kwam ik te laat achter. Geen research gedaan.)

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan, als ik op de snelweg ga rijden of ergens waar je een stuk sneller mag dan 50 loopt mijn temperatuur meter op tot bijna bij het rode! En weer terug naar zijn normale temperatuur net boven het gemiddelde. En dat gaat zo een tijdje door als ik op hoge snelheid rijd, maar na verloop blijft ie heel hoog liggen. Dus dat kan nooit goed zijn!

2. Als ik stuur, hoor je allemaal soort tikken. Die hoor je alleen als ik langzaam rijdt en stuur. Het is een soort van TOK TOK TOK TOK! Dit is nu nog erger geworden want tegenwoordig als ik naar links een rotonde bijvoorbeeld over rij hoor ik net een gelijk alsof ik met gierende banden over de rotonde vlieg.

3. Mijn auto stottert als ik optrek, dit was verholpen met een potje van dat injector reiniger. Maar een km of 4000 was het weer terug.

4. Als ik tegenwoordig mijn auto net instap en wegrij, nadat ik mijn handrem er af heb gehaald gaat mijn handremlampje ineens weer branden. (nadat ie eerder uit was uiteraard)

Hierbij is mijn vraag om wat informatie over deze problemen en of iemand mij er misschien mee kan helpen.

Ik wil er zelf wel aan gaan klooien, maar veel verstand ervan heb ik niet.

Alvast bedankt!

Grtz Ian.
:D
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

1. Waterpomp is mischien wel kapot, het kan ook zijn dat je radiateur niet meer goed is (radiateur verstopt door de radiateurleak repair?)

2. Homokineet is aan vervanging toe.

3. waarschijnlijk de ontsteking die niet meer helemaal goed werkt.

4. Mischien iets te strak aangespannen waardoor hij iets op de handrem blijft staan?

Die dingen ff checken weet je zeker dat, dat het is (of niet).
sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Bericht door sjawel »

Dennis_MX3 schreef:1. Waterpomp is mischien wel kapot, het kan ook zijn dat je radiateur niet meer goed is (radiateur verstopt door de radiateurleak repair?)

2. Homokineet is aan vervanging toe.

3. waarschijnlijk de ontsteking die niet meer helemaal goed werkt.

4. Mischien iets te strak aangespannen waardoor hij iets op de handrem blijft staan?

Die dingen ff checken weet je zeker dat, dat het is (of niet).



Oke maar moet er een plasje onder me auto liggen of dergelijk wil me waterpomp kapot zijn? Ik las ook iets met druk op je blok zetten ofzo? Zoveel verstand heb ik er niet van, maar hij geeft nog wel koude en warme lucht. En ik maakte net mijn dop van me radiator open, en er zit een kleine luchtbel. Als ik mijn bovenste slang knijp komt het omhoog klopt dat?

Wat gaat het geintje me kosten als ik een nieuwe waterpomp en homokineten wil kopen en laten monteren. (Monteren kan kennis voor me doen)

Thanks grtz
:D
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

1. radiotorleuk kan inderdaad verstopping veroorzaken, en is er eigenlijk ook alleen voor om tijdelijk de stopping te dichten zodat je naar een garage kan rijden.

Er hoeft geen plas te liggen, waterpomp is een pompje dat het koelwater circuleert, dus ookal is het traject waterdicht. als het niet rondgaat wordt het water niet meer gekoeld. Wat oververhitting tot gevolg heeft.

2. idem
3. idem

4. Dat lampje gaat ook aan als je remlicht kapot is.


Prijs bij aftermarket onderdelen:

waterpomp 90 euro.

homokineten zijn 160-170 euro
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

1. Radiateurlek heeft wellicht de radiateur teveel verstopt (niet alleen het lek). Helemaal als je harder rijdt zou er veel lucht door de radiateur moeten stromen, volgens mij gaat dit niet helemaal goed.
Check ook eens of je ventilator van de radiateur wel aangaat als je hem laat lopen.

2. Zie boevenstaand.

3. Kan meerdere oorzaken hebben, scheur in de intakebuis, bougies die niet meer helemaal lekker zijn, bougiekabels, vacuumlek in een van de slangetjes.

4. Je remvloeistofpijl is waarschijnlijk te laag (klein potje tegen het schutbord)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Mx3 maniac
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:01
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1995
Locatie: spaubeek
Contacteer:

Bericht door Mx3 maniac »

en als het je remvloeistof is wat laag is check dan je remblokken want die zullen dan ver op zijn !
..
Mazda Mx3 klZE 2.5 V6 24V 95 white/black kameleon flaked
Afbeelding
sjawel
New member
New member
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 feb 2010, 23:16
Locatie: Beverwijk

Bericht door sjawel »

Je bedoelt dat me fan aanslaat? Me fan doet het gewoon.

Ik kan dus zo denk op het blote oog niet zien of het me waterpomp is?
Kan een garage dat wel zien? Zonder teveel kosten die eraan verbonden zijn om alleen even te kijken.

Het is eigenlijk heel vreemd hoe dit gekomen is, ik heb deze auto gekocht toen er nog een sport filter in zat. Toen was de temperatuur altijd goed. Maar ik had niet echt goed opgelet en zag ineens dat me koelvloeistof bakje leeg was. Toen heb ik de standaart lucht filter er weer op gezet. (Rijdt veel beter en zuiniger, jammer van het geluidje maar ach...) En toen half dagje rond gereden, kijk ik weer koelvloeistof op.

Toen bijgevult, en bijgevult. En pas nadat ik die dichter erin heb gestopt loopt die temperatuur meter zo op als ik de snelweg op ga. Als ik in de bebouwde kom rijdt is er niks aan de hand. :?

Hoelang kan je met die homokineten doorrijden? Want zit op dit moment best wel krap bij kas :euh:
Student he.....

Mijn remvloeistof is nog aardig op pijl, en me remblokjes zijn ook niet versleten.
:D
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Waterpomp kun je helaas niet even snel laten bekijken.
Er zit een kap voor en die is niet zo makkelijk te verwijderen door de geringe ruimte.
Pas wel op, de pomp kan lek zijn en koelwater spatten waardoor de riemen worden aangetast.
Dit is mijn overkomen en dan moet je een nieuwe distributie set kopen.

Bij mij lag er nooit koelwater onder de auto! het hoeft dus niet altijd zichtbaar te zijn als die op de parkeerplaats staat.
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Be_Easy »

JForce schreef:

homokineten zijn 160-170 euro


:shock: :shock: laats 1 op de kopn getikt voor 40 euro :shock: :shock:
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Lzs
New member
New member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:34
Locatie: Gelderland

Bericht door Lzs »

Homokineten zijn volgens mij wel wat goedkoper. Volgens mij heb ik er 60-70 euro per stuk betaald bij van deijne in Volkel. Is een Japanse autosloop hebben wel meerdere onderdelen van mx-3. Wat betreft als je een beetje handig bent, dan kan je de homokineten zelf vervangen. Je bent er ongeveer half uurtje kwijt voor een stuk. (mits alles een beetje mee zit, ik had het probleem dat ik de moer van de as niet eraf kon halen, zat flink vast geroest. Ratel van mij is nu krom! :shock:) Scheelt je weer aan arbeidskosten bij de garage.
Plaats reactie