krakend geluid voorzijde

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

krakend geluid voorzijde

Bericht door Jorn »

ik heb nu sinds een paar dagen dat ik bij afremmen/langzaam rijden en bij optrekken en dan vooral in lage snelheden een krakend onregelmatig geluid hoor aan de voorzijde van mijn auto. ik heb mijn wagen al eens op de put gezet bij mij, maar ik kan niet ontdekken waar hij nou vandaan komt.

Het gebeurt niet specifiek bij remmen, dat was namelijk mijn eerste gedachte. maar nadat ik er eens goed naar had geluisterd heb ik het dus ook met gewoon langzaam rijden.

Zelf vermoed ik iets in de richting van draagarmen of de vering. Iemand die dit bekend in de oren klinkt of misschien een idee heeft wat het kan zijn?
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

eerste wat in me opkomt: motorsteunen/baksteun, dat zou verklaren
dat het gebeurt bij optrekken/afremmen.

bij snel rijden zal het geluid er ook wel zijn maar wordt dan overstemt door andere geluiden.

andere opties:

fuseekogel
stuurbekrachtiging
veren
schotelveer
schokdemper
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

check je stabilisatorstangetjes(koppelstangetjes) eens...
als die kogels hiervan gaar zijn kunnen ze een knarsend geluid maken.
Bij een gebroken stabilisatorstangetje hoor je een klakkend geluid....

Even op speling controleren....
Me a like Mx-3
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

bedankt voor jullie tips, als ik morgen tijd heb na het fiksen van mijn kmh teller zet ik de auto nog even op de put en ga eens op speling controleren. :bier:
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

kheb net om de beurt de voorwielen even opgekrikt en er uit alle macht in elke mogelijk richting aan liggen trekken en duwen, maar ik kan nergens iets van speling ontdekken :nut:
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

druk de veren eens naar beneden. kraakt het dan, dan kan het iets met veren/schokdempers.

en even onder de motorkap open gas geven met de kabel, dan kan je horen of het je steunen ook zijn. of zien als het blok erg veel heen en weer beweegt.

en heb je wiel ook rondgedraait? kan ook nog iets met wiellager zijn.
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

kheb het wiel niet rondgedraaid, ik weet wel zeker dat het blok nauwelijks beweegt als ik gas geef. dus de motorsteunen vallen al af. straks even kijken naar de vering, maar ik weet bijna zeker dat die geen rare geluiden geven.
MX-6 2.0 '95
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

ah oke,

wiellager denk ik ook niet das meer een schrapend geluid, en als ie heel slecht is een ratel. maar niet krakend.

maar checken kan altijd
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

heb nu denk ik het zelfde probleem, bij langzaam rijden en optrekken in de 1 of 2 heb ik linksvoor een soort krakend, tikkend geluid..
Als de mx gewoon op de grond staat en ik trek en duw aan het wiel dan hoor ik het ook een beetje... als of er iets los zit en ergens tegenaan tikt..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

*update* probleem gevonden, ashoes helemaal door, dus de homokineet naar de kl*te...
Enige probleem is nu dat het vet rondvliegt en op de remschijf komt dus begint behoorlijk te stinken na het remmen...
Afbeelding
Plaats reactie