accu leeg. gestart met startkabels, wat vreemd gedrag

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

accu leeg. gestart met startkabels, wat vreemd gedrag

Bericht door robin-mx3 »

Zoals in het onderwerp vermeld was mijn accu vanavond leeg toen ik de auto op mijn werk wilde starten :oops: was mijn lampen vergeten uit de doen, en de sensor die het piepje veroorzaakt als je dus de lampen vergeet uit te doen is dus al een tijdje stuk.. kan dus heel handig zijn dat iritantje piepje zoals velen het verwoorden.

nu heeft een collega me geholpen met starten en sloeg die ook gelijk aan.
ik heb een stukje gereden en was eerst al geiriteerd vanwege het feit dat ik zo dom was geweest dat ik me lampen aan had laten staan en me radio niet meer goed af gesteld was en de tijd niet meer goed stond.. :shock: :oops:

echter had ik gelijk al het idee dat die soort anders reed qua opbouw in toeren, niet schokkend anders maar voor me gevoel minder. toen even stationair in zijn vrij laten draaien.
net als altijd als die warm is draaide die stationar in zijn vrij rond de 700 toeren. echter toen ik hem in zijn 1 zette schoet de toerenteller naar de 1500 a 1700 toeren omhoog en schommelde wat terug net boven de 1100 toeren.

normaal als die koud is en ik hem start draaid die even 2000 toeren en zakt die langzaam iets af en als die warm is netjes ongeveer 1000 in zijn versnelling en rond de 700 toeren in zijn vrij.. als de motor nog warm is en ik start hem na een tijdje is dit het zelfde en draaid die dus netjes op de zelfde toerentallen.

ik deed nu als test de motor dus even uit en starte hem weer om te kijken of dit wel normaal ging. nu schoot de toerenteller gelijk naar de 2500 toeren en zakte die terug naar ongeveer 2100 toeren en heb ik de auto dus uitgezet.

Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt of een verklaring hier voor? ik zal morgen ochtend kijken of dit nog steeds het geval is.

Hoop dat jullie dit verhaal snappen want het is nogal omslachtig maar hoop dat dit duidelijk genoeg is en iemand mij kan helpen

Grt Robin.
Gebruikersavatar
Jorn
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 295
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:31
Locatie: Echt

Bericht door Jorn »

aangezien je accu leeg is zal je dynamo extra hard moeten werken om je motor en radio e.d. aan de gang te houden. daarvoor zal deze meer toeren moeten maken. als je accu vol is zal het naar mijn verwachting weer verdwijnen.
MX-6 2.0 '95
robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

Bericht door robin-mx3 »

Jorn schreef:aangezien je accu leeg is zal je dynamo extra hard moeten werken om je motor en radio e.d. aan de gang te houden. daarvoor zal deze meer toeren moeten maken. als je accu vol is zal het naar mijn verwachting weer verdwijnen.


klink logisch inderdaad :oops: deed het vanochtend ook weer zoals altijd. mocht er nog iets van voorkomen zal ik het posten.

Thanks voor de reactie.
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Daar voor deed hij het altijd goed ?

Effe de accu polen los halen en de ecu een keer resetten .
Dan de motor starten en effe een kleine 10 min laten draaien (Tot de fen aan slaat ) en een stukje gaan rijden .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

Mazdarati MX-6 schreef:Daar voor deed hij het altijd goed ?

Effe de accu polen los halen en de ecu een keer resetten .
Dan de motor starten en effe een kleine 10 min laten draaien (Tot de fen aan slaat ) en een stukje gaan rijden .


zoals mazdarati zegt even proberen, overstarten van een auto is nooit echt goed voor de auto zelf. De computer oftewel de ecu kan dan even een optater krijgen waardoor die van slag raakt...en dit soort gedrag vertonen... als je hem gereset hebt, moet je inderdaad even inrijden, dan progammeerd de ecu zich weer... en dan zal ie het weer naar behoren doen.
Me a like Mx-3
robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

Bericht door robin-mx3 »

@ mazdarati en mentalejelle.

Hier voor deed hij dit niet nee heel soms wel eens een lichte schommeling maar niet erg.

Het probleem is nog niet opgelost dus zal dan in iedergeval proberen. voelde me al niet zo lekker bij het over starten maar was al blij dat ik weg kon.

Hij blijft nu stationair hoger lopen dan voor heen en als ik hem in zijn 1 zet springt die nu af en toe opeens naar de 1500 toeren en valt die terug naar 900 toeren en klimt die naar de 1200 toeren. en als ik bijvoorbeeld een tijdje voor het stoplicht staat doet die dit een aantal keer.

Maar met rijden merk ik eigenlijk weinig tot geen geen verschil.

maar om het goed te begrijpen, reset ik hem dan door de accu polen lo te halen of doe ik dat anders?
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Heb je een obd1 of 2 ?

Obd1 is je accu polen los en 20 sec op de rem trappen .
Obd2 moet door de garage gedaan worden .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

dacht dat het bij obd2 ook accu pool loshalen en op de rempedaal trappen
Afbeelding
robin-mx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 262
Lid geworden op: 23 sep 2009, 20:21
Locatie: Utrecht.

Bericht door robin-mx3 »

heb OBD1. dankjewel iig
Mazdarati MX-6
Pilot
Pilot
Berichten: 608
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 1992
Locatie: Utrecht

Bericht door Mazdarati MX-6 »

Ik weet alleen niet of bij de obd2 de software wordt gereset .
De fout code's blijven er wel in staan .

Als je de obd1 reset dan zijn daar de code's wel uit .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk

Chip's K8 KLDE en KLZE
Plaats reactie