Rubber slangen naar radiateur worden erg warm!!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remko
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2009, 11:09

Rubber slangen naar radiateur worden erg warm!!

Bericht door Remko »

Hallo ik heb een schade mx-3 gekocht zo goed als opgeknapt.
Motorisch draad perfect koelvin radiateur slaat aan op de slangen staat druk volgens mij want je voeld dat ze vol staan met koelvloeistof.
Maar voel het niet stromen en vind dat de slang erg warm word is dit nogmaar?
Er zit toch voor me radiateur zo'n klep die opengaat bij bedrijfs tempratuur zou dat het kunnen zijn?
Of me waterpomp hoe zou ik deze dingen kunnen checken?

Alvast bedankt :)


groetjes,Remko
Remko
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2009, 11:09

Re: Rubber slangen naar radiateur worden erg warm!!

Bericht door Remko »

Remko schreef:Hallo ik heb een schade mx-3 gekocht zo goed als opgeknapt.
Motorisch draad perfect koelvin radiateur slaat aan op de slangen staat druk volgens mij want je voeld dat ze vol staan met koelvloeistof.
Maar voel het niet stromen en vind dat de slang erg warm word is dit normaal?
Er zit toch voor me radiateur zo'n klep die opengaat bij bedrijfs tempratuur zou dat het kunnen zijn?
Of me waterpomp hoe zou ik deze dingen kunnen checken?

Alvast bedankt :)


groetjes,Remko
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Zolang je temperatuur aanduiding in je tellerunit niet door blijft lopen tot in het rode gebied is er niets aan de hand.

De bovenste aansluiting op je radiateur wordt zo heet dat je deze eigenlijk niet goed meer vast kan pakken omdat het zeer gaat doen.
Dit is ook de aanvoer naar de radiateur. Dus dat betekent dat de stroming in de onderste aansluiting weer richting motor gaat. Je fan mag niet eerder aan slaan dan dat de onderste aansluiting net zo heet is als de bovenste. Als je fan aanslaat moet je net kunnen zien (in je dash) dat de temperatuur weer iets zakt. Dat is ook het punt waar de temp aanduiding gemiddeld op zal staan, 's winters en 's zomers.
Als de temperatuur dan toch door blijft stijgen is er iets mis.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

:lach: kan het niet beter zeggen ;)
en je slangen worden idd knap warm jah.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Bericht door lenny-v »

Thermostaat is simpel te testen. Als je motor bijna op bedrijfstemperatuur is zal je metertje telkens op en neer gaan...dan word ie weer warm dan koelt ie weer af. betekend dat je thermostaat neit goed open gaat als dit gebeurd.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

@lenny-v: Wil je dat eens toelichten want dat heb ik nog nooit gezien.
Als een thermostaat niet werkt dan loopt de temperatuur steeds verder op tot de vloeistof kookt.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie