Mijn 1e mazda

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

GoAndre
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2009, 22:07

Mijn 1e mazda

Bericht door GoAndre »

Hallo heren :)

Ik heb net mijn papiertje binnen, wat later dan gepland (ben inmiddels 25:P) En ik dacht ik ga op zoek naar een leuke auto. Mijn oog viel eigenlijk gelijk al op een mazda mx-3.

Na wat gespeur rond friesland kwam ik een leuke zwarte MAZDA MX-3 1.8I-24V U9 uit '93 tegen :) Voor een zacht prijsje, 181.000 op de teller. En zit er verder goed uit (zover je het mag verwachten voor dat bedrag).

Het zwart in de velgen is wat weggebladerd en electronica van de deurraam en cigartte aansteker zat los (Technisch doen ze het wel). De verkoper gooit er een nieuwe apk op, verhelpt de electronica en zal een deukje onder de deur van de bijrijderskant gladmaken/spuiten en de banden uitlijnen voor me voor dat bedrag. Dit bood hij allemaal zelf aan, zonder meerprijs (terwijl hij de auto nog maar net had, dus geen druk om te verkopen). Vond ik erg netjes van hem. Ook mocht ik als er toch iets aan mankeren altijd terug komen.

Ik heb onder de kap gekeken, schone nette motor. Testritje gehad, ook piekfijn. Alle knopjes deden het en hoorde geen rare geluiden.

Nu is hij de auto aan het afmaken en kan ik hem zaterdagochtend ophalen.

Maar er spoken nog steeds dingen in me hoofd (zo ben ik nu eenmaal, bij elke aankoop boven de 100euri ;p) Ik had met zo'n auto een hogere prijs verwacht. Gezien zijn staat en alles.

Auto komt uit duitsland (in '99 geimporteerd). Dit hoeft niet erg te zijn, want de km stand is niet onlogisch. Wat vinden jullie? Geen NAP... Geen onderhoudsboekje, en garage heeft hem zelf net een week.

RDW zegt dat er een apk loopt tot december dit jaar. Maar ze geven me nu al een nieuwe apk. Is dit gebruikelijk?

RDW geeft een rijklaar massa van 1215 aan en een leeg 1115. Welke geldt dan voor wegenbelasting? Gezien het net een schaal verschil is.

Zaterdags haal ik hem op, maar dan zijn de banken gesloten. Maar ik wil hem het liefst pas verzekeren net na aankoop. Kan je ter plaatse via internet een autoverzekering afsluiten bij bijv de rabobank? Of als ik hem vrijdag afsluit en mocht de koop niet doorgaan, zo kunnen annuleren zonder veel extra kosten?

Andere dingen waar ik op moet letten bij de laatste checkup die ik misschien over het hoofd heb gezien?
Laatst gewijzigd door GoAndre op 24 sep 2009, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Allereerst, Welkom!

Zo op de foto's ziet de auto er nog netjes uit, maar ik ken hem persoonlijk niet. Misschien iemand anders hier van de club?

Ik ben zelf 2 jaar auto verkoper geweest. Verzekering is slim om vooraf te regelen, maar je kan met je tussenpersoon ( of je rabokantoor) bijvoorbeeld ook afspreken dat je nog niet definitief weet wanneer de aflevering is en dat je een kopie van het kenteken bewijs doorfaxt als zijnde directe ingang van de verzekering. Mocht het dan onverhoopt fout gaan ben je in voorlopige dekking. Tot het kantoo op maandag weer open is en je definitieve verzekering gemeld wordt.

De wegenbelasting geld voor de 1115kg. Ten alle tijden het leeggewicht.
Die 1215kg is overigens niet een exact gewicht als hij vol is. Die 100kg extra is een maatstaf die ze bij de rdw altijd gebruiken.

Hoop je een beetje geholpen te hebben zo.

Overigens, dat hij uit zichzelf gelijk zo'n service aanbied (uitdeuken/spuiten, nieuwe apk etc) vind ik vreemd, zeker voor zo'n prijs zou ik dat zelf nooit aangeboden hebben. Dat zou nou net je onderhandelings service kunnen zijn.

Nieuwe apk is overigens wel vaak gebruikelijk. Als je er iets van garantie op zou krijgen dan weet de garage ook gelijk hoe het er een beetje bij staat.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
GoAndre
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2009, 22:07

Bericht door GoAndre »

Hey,

Dank je wel. Ik ben al hele dag een beetje in de weer. Belletje hier, belltetje daar. Maar het is nu allemaal geregeld. Ik heb hem gewoon per morgen verzekerd. Mocht er wat mis gaan dan kan ik hem nog annuleren maandag.

De garage had hem via een andere garage overgekocht (volgens rdw nog maar net een week), en de man vond dat een stukje bij de deur slecht gelapt was en nog een paar dingetjes. En wou dat zelf oplappen voordat hij hem verkocht. Maar 1 van het personeel had hem al online gezet. Ik was toevallig er snel bij en wou gelijk kijken, dezelfde dag nog.

Hij zei dat ik dan niet op de rare plekken moest letten. Ik vond dit een buitenkansje, want dan zie je gelijk wat eraan mankeert voordat een garage hem oplapt (zoals bijv woningbouw snel over schimmel heenschilderd en jij het als nieuw ervaart).

Ik was gelijk al enthousiast over de auto zelfs met die kleine cosmetische mankementen (ik ben geen dromer, ik weet wat je vn dat budget moet verwachten). Maar ja, in zijn verhaal zei hij dat hij dit nog ging doen en dat etc en denk maar een weekje over na, dan is hji wel klaar etc. Ik ging naar huis, ff wat vrienden bellen, snel gegoogled over kosten en gebreken. En uur later hem opgebeld dat ik hem wou kopen. And thats that :) Vandaag heeft hij alles afgerond en morgenochtend staat hij klaar. zoals ik al zei, erg netjes van hem :) Ik kan niet echt iets kwaads bedenken waarom hij dat zou doen.
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

Ik heb nergens wat gelezen over de distributieriem en gemiddeld wordt die vervangen rond de 90.000 dus 180.000 is er ook weer eentje..

Als die niet pas vervangen is , (Moet) dat ook gebeuren en dan ben je ook zo weer 5 a 600 eurootjes armer.. dus reken dat ook mee in de aankoop van je auto..

En dit is niet iets waar ze bij de APK naar kijken. of ff voor je meenemen..
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Zoals in jou verhaal te lezen is er niks mis mee.

Maar wellicht dat na de volgende apk er van alles aankomt. Je zou hem eventueel door een monteur oid na kunnen laten kijken, zo weet je dat je geen kat in de zak koopt.

Als de verkoper het er niet mee eens is, direct laten staan. Als ze geen vertrouwen hebben in hun eigen auto, zou jij het helemaal niet moeten hebben.

Distributie is inderdaad een goed punt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
GoAndre
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2009, 22:07

Bericht door GoAndre »

Ik heb hem vanmorgen gekocht, na een goed stuk te hebben gereden. Maar ik heb inderdaad nooit stil gestaan bij de distributie...

Hoe kan ik zien wat de staat ervan is? Ben een leek op dat gebied. Me huisgenoot zei iets van als je nog de text kon lezen op de riem. En kost een nieuwe echt zoveel? Of is het bijv veel garagekosten? Want ik ken iemand die het wel gratis wil zetten (familielid met garage, helaas op moment op vakantie, kon daarom geen advies vragen) Ik kan nergens een shop vinden die ze verkoopt.

Toen ik thuis was viel me nog een paar gebreekjes op. Niets ernstig.

-Schuifdak wil stroef open en dicht. Waarschijnlijk kwestie van smeren.
-Stukje rubber van ongeveer 4cm bij de bestuurder deur mist.
-Centrale vergrendeling wil alleen vanaf bestuurders kant. Bijrijders kant kan alleen opengemaakt worden maar niet op slot gezet worden.
-Zijspiegels afstellen wil niet.
-bijstuurdersdeur zuist ietsjes met hoge snelheden.

Zoals ik al zei, voor die prijs neem ik dat voor lief. Dakje maar minder ver open en via bestuurder duur op slot ;p Distributie is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door GoAndre op 24 sep 2009, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mazdamaster
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 27 jul 2004, 17:09
Locatie: prof groningen

Bericht door mazdamaster »

Je hebt Pm..


en die 5a 600 euro is inderdaad veel te veel voor alleen een distributieriem. maar je kunt beter bij het vervangen van een distributieriem ook gelijk de waterpomp , multieriemen sponrollen etc meenemen ,

Gevonden prijzen .excusief montage
* waterpomp 110
* spanrollen 220
* riemen 100


Hier op het forum dwalen erg veel topics over dit onderwerp , ga dat eens lezen en je weet al meer..

Hier een topic over levensduur distributieriem
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... t=vrijloop

Hier nog een topic over de vervangen onderdelen ..
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic ... ibutieriem
Gebruikersavatar
mx3freak
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2095
Lid geworden op: 19 dec 2003, 19:06
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door mx3freak »

dat van de cv is ook normaal...
even a broken clock gets to be right twice a day.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

GoAndre schreef:I

-Schuifdak wil stroef open en dicht. Waarschijnlijk kwestie van smeren.
-Stukje rubber van ongeveer 4cm bij de bestuurder deur mist.
-Centrale vergrendeling wil alleen vanaf bestuurders kant. Bijrijders kant kan alleen opengemaakt worden maar niet op slot gezet worden.
-Zijspiegels afstellen wil niet.
-bijstuurdersdeur zuist ietsjes met hoge snelheden.



Schuifdakje is zo gepiept
- Rubber mist niet, alleen is verschoven. Dit gebeurt door het op en neer gaan van het raam. Waarschijnlijk kan je hem zo weer terugschuiven.
-CV is vaak zo
- Spiegels is ook vaak een zekering of het stekkertje dat los zit.

Maar Proficiat met je aankoop !! :bier:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
GoAndre
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2009, 22:07

Bericht door GoAndre »

Hehe dank je wel :) Ik begin er nu ook meer aan te wennen en ik moet zeggen de wegligging is super. Ik blijf alleen een beetje moeite hebben met uit stilstand wegrijden maar dat had ik met de diesel ook. Kwestie van aanvoelen. Zelfde met achteruit in parkeren als je in zo'n geul zit en gas bij moet geven maar niet teveel :P Vandaag zo'n 30km gereden :) Klinkt weinig maar gister durfde ik nauwelijks de straat uit :P haha
Laatst gewijzigd door GoAndre op 23 aug 2009, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie