startmotor defect?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

startmotor defect?

Bericht door Speldenknop »

Ik ging vanmorgen naar werk en de mx-3 start gewoon normaal, niets aan de hand.
Toen ik van werk vanmiddag weer terug naar huis wilde gaan was mijn accu leeg (licht, radio niets deed het meer). Met startkabels naar een andere auto geprobeerd te starten maar na 10 min/kwartier was er nog niets verbeterd. Toen maar aangeduwd en dat lukte gelukkig wel. Zo'n 20 min gereden om de accu weer op te laden en de mx weer thuis voor de deur gezet. Sindsdien wil de auto maar heel af en toe starten (meestal als ie een uur ofzo stil heeft gestaan). De accu is wel vol maar het acculampje op het dash brandt niet. Als je de sleutel op contact zet (dus laatste stand vóór echt starten) hoor je een gezoem.

Nou lijkt mij dat de startmotor het heeft begeven maar ik snap het verhaal van de lege accu en het niet brandende acculampje niet helemaal.. Iemand suggesties?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

update:

toen het net weer lukte om em te starten begon het behoorlijk te stinken en kwam er allemaal rook aan de distributiekant vandaan.. startmotor lijkt dus toch niet het probleem.. dynamo dan ofzo? de riem is overigens ook al een tijd niet vervangen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ruikt het naar rubber? dan zou er een span of omlooprol vast kunnen staan. allen zie ik dan de link niet tussen het niet kunnen starten. Of inderdaad een defecte dynamo dat die niet genoeg laad waardoor de accu niet goed wordt bijgeladen.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als je de auto gestart hebt, ga dan even het voltage nameten op je dyno.

Zo zie je of die voldoende bijlaad of kapot is het gaan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Speldenknop
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 314
Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
Locatie: omg. Leiden

Bericht door Speldenknop »

Bedankt voor de replies!

Patrick (Patje) is langsgeweest en het ziet ernaar uit dat de accu en de dynamo allebei de geest hebben gegeven.
De accu levert net te weinig vermogen om te starten. Met een andere accu start hij wel maar blijft hij rond de 16V.. beetje aan de hoge kant dus..

Accu en dynamo nu maar vervangen dus..
Afbeelding
Plaats reactie