Airco plotseling defect

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Airco plotseling defect

Bericht door SstennizZ »

Vandaag kwam ik er achter dat mijn airco niet meer aanslaat.
Het rare is dat hij het plm. een maand geleden nog gewoon deed.
Bij het inschakelen van de airco gaat het lampje branden, maar de pomp slaat niet aan.
Nu las ik dat het kan betekenen dat hij bijgevuld moet worden, maar hij deed het dus nog niet zo lang geleden nog en neem aan dat je een lek wel zou zien onder de auto..

Weet iemand waar ik de zekeringen van de airco kan vinden?
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Een airco lekkage is niet te zien onder een auto. Als er lekkage is, dan is er spraken van koudemiddel lekkage en dat is in gasvorm. Dus geen druppels op de grond o.i.d. Dat hij het een maand gelede nog wel ded, kan doordat er toen nog voldoende inhoud was om de airco in werking te laten treden. Als het systeem merkt dat er te weinig in zit, schakeld het systeem zichzelf om de compressor te beschermen tegen droogloop. Ik zou hem naar een airco vulstation brengen en te kijken hoeveel ze eruit halen. En eventueel lekkage op te sporen.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Ok, dan snap ik het. Rare is dat hij het gister wel weer gewoon deed.
Nadeel voor mij is dat het systeem uit 92 is en dus omgebouwd moet worden als ik het laat bijvullen.. Weet nog niet of ik daar nou zo'n zin in heb..
Afbeelding
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Ombouwen is niet echt nodig. er kan gewoon r 134a in. deed ik ook met mijn 92'er ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
mazda4life
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jan 2009, 17:24
Locatie: Horn(Limburg)

Bericht door mazda4life »

en dan de auto direct laten afpersen ivm lekkages
mochten ze niets kunnen vinden vragen of ze er tracer vloeistof bij doen dit zorgt ervoor dat lekkages zichtbaar worden mbv een soort uv lamp.
Mazda MX3 1.8 V6
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Heb offerte binnen gekregen van bedrijf hier in de buurt. 150 euro voor het checken op lekkage, leegpompen, vullen (incl tracer) en afpersen.
Maar daar zit nog niet bij dat het nu niet het goede systeem is..
Afbeelding
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Xedos zegt een paar posts eerder dat het niet nodig is een ander koudemiddel er in te stoppen. Dat klopt ook dus laat je niet anders wijs maken.
Waarschijnlijk zit je nu op het punt dat je net wel/ net niet genoeg druk hebt om de airco in de beveiliging te laten schieten. Op een warme dag doet 'ie het nog even en een frisse ochtend niet meer.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie