Stotteren warme motor, weet iemand de oorzaak.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Andere ontsteking geplaatst en het probleem is weg. Echter na 150 km rijden sloeg de motor vandaag ineens af op de snelweg. Ik reed een constante snelheid van ongeveer 130 km/u en ik zag ineens de naald van de toerenteller wegvallen.
Auto aan de kant en geprobeerd om te starten echter zonder resultaat.
ANWB gebeld en toen deze bijna ter plaatse was binnen 10 minuten probeerde ik het nog eens en de auto startte en ik kon weer door naar huis.
Onderweg geen tikkie verkeerd gegeven dus ik weet nu niet wat dit was???

Iemand dit al eens meegemaakt??
Fear is temporary. Regret is Forever...
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Heb je al nieuwe bougiekabels gemonteerd?
Zo niet, check ze allemaal met een multimeter. Elke kabel mag niet meer weerstand hebben dan 16 kilo ohm.

Als je een slechte kabel er tussen hebt zitten, blaas je zo de module op. Dan kun je weer een nieuwe ontsteking kopen.

Probleem wat jij hebt, lijkt veel op wegvallen van ontsteking. Misschien doordat een verrotte bougiekabel de module doet oververhitten.
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

PascalMX3 schreef:Heb je al nieuwe bougiekabels gemonteerd?
Zo niet, check ze allemaal met een multimeter. Elke kabel mag niet meer weerstand hebben dan 16 kilo ohm.

Als je een slechte kabel er tussen hebt zitten, blaas je zo de module op. Dan kun je weer een nieuwe ontsteking kopen.

Probleem wat jij hebt, lijkt veel op wegvallen van ontsteking. Misschien doordat een verrotte bougiekabel de module doet oververhitten.


Morgen maar weer eens meten dan.
Fear is temporary. Regret is Forever...
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Net eens contact gehad met ACTronics. De modules gaan gewoon allemaal stuk en je hoeft niet naar andere defecte onderdelen te zoeken want die zijn er vaak niet. Ze gaan gewoon allemaal stuk zonder dat er een ander onderdeel debet aan is.
Mijn kabels waren gewoon allen ok evenals de bougies, dit kan ook niet de oorzaak zijn volgens ACTronics.

Ik zeg even wat ze me vertellen he.

Kosten revisie compleet: 226,50 euro exclusief btw
Fear is temporary. Regret is Forever...
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

HAHAHA :mrgreen:

Maf hoor, dit staat op HUN site:

1. Afkomstig uit de modellen van 1992 tot 1994/1997.
Kenmerkend voor deze stroomverdelers is, dat de module, de sensor en de bobine vaak in één huis zijn geplaatst (zie foto).

Een veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is een combinatie van een te hoge warmteontwikkeling met het niet goed kwijt kunnen raken van de secundaire spanning (18.000 Volt). Hierdoor ontstaat er terugslag van de bobine naar de module, waardoor de module defect raakt. Een bobine die één keer een terugslag heeft veroorzaakt, zal dit in de toekomst opnieuw gaan doen. Daarom wordt in onze stroomverdelers uit voorzorg elk elektronica onderdeel NIEUW gemonteerd. Er vindt dus nooit een deelrevisie plaats.

Oorzaken die kunnen leiden tot het beschreven defect zijn:
- een defecte of slechte stroomverdelerkap
- een defecte of slechte rotor
- defecte of slechte bougiekabels- defecte of slechte bougies
- een slechte massa naar de motor.

Het is belangrijk dat u deze onderdelen controleert vóórdat de nieuwe stroomverdeler wordt gemonteerd, om zo de levensduur van uw nieuwe stroomverdeler te bevorderen.

Een ander veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is een te hoge laadspanning. De originele module kan spanningen groter dan 14,5 Volt eigenlijk niet aan, waardoor deze defect raakt. Omdat dit het meest voorkomende probleem is, hebben wij onze modules standaard beveiligd tegen deze te hoge laadspanning. Het niet verhelpen van deze oorzaak heeft dus geen gevolgen meer voor de door ons geleverde stroomverdelers. Wel is het raadzaam de laadspanning te controleren en eventueel te verlagen om te voorkomen dat andere elektronische onderdelen in uw auto hierdoor defect raken.

2. Afkomstig uit de modellen vanaf 1994 /1997 tot en met heden.
Deze stroomverdelers zijn duidelijk herkenbaar aan de niet met aluminium afgeschermde, zichtbare bobines, die vanuit de fabriek een zwakke (dunne) hoogspanningstoren hebben (zie foto).

Een veel voorkomend defect bij dit type stroomverdeler is het niet kunnen kwijtraken van de secundaire spanning (18.000 Volt) als gevolg van het lostrekken van de bougiekabels (door monteur of eigenaar auto) om zo de vonk te kunnen controleren. Elke keer als de bougiekabel losgetrokken wordt, brandt er in de hoogspanningstoren heel langzaam een gaatje naar het dichtstbijzijnde massapunt. Is het gaatje eenmaal gemaakt, dan is de bobine en dus de hele stroomverdeler definitief defect.

Hetzelfde effect kan ook hier weer worden veroorzaakt door:
- een defecte of slechte stroomverdelerkap
- een defecte of slechte rotor
- defecte of slechte bougiekabels
- defecte of slechte bougies
- een slechte massa naar de motor
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Jij schrijft:

Ze gaan gewoon allemaal stuk zonder dat er een ander onderdeel debet aan is.



Toch vreemd, ze gaan zo maar stuk?
De module is een soort triggerdiode. Door teveel weerstand op z'n output, kan er een vorm van terugslag ontstaan, dit veroorzaakt hitte. De module komt dan over zijn bedrijfstemperatuur heen en gaan stuk, of valt tijdelijk uit.
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

Dat had ik inderdaad ook gelezen voordat ik belde. Maar het was echt hun antwoord dat ik kreeg. Ik heb speciaal nog gevraagd of ik bougies en kabels moest verwisselen dat die een oorzaak konden zijn maar nee hoor. Ze gaan gewoon allemaal kapot was het antwoord.

Vage shit
Fear is temporary. Regret is Forever...
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Maakt ook verder niet uit.

Als jou kabels niet meer dan 16 kilo ohm zijn, dan hoef je je daar geen zorgen over maken. Heb je onlangs nog weer uitval gehad tijdens het rijden?
Manuel
New member
New member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:16
Locatie: Vlaardingen (Zuid-Holland)

Bericht door Manuel »

PascalMX3 schreef:Maakt ook verder niet uit.

Als jou kabels niet meer dan 16 kilo ohm zijn, dan hoef je je daar geen zorgen over maken. Heb je onlangs nog weer uitval gehad tijdens het rijden?


Ik heb de oude ontsteking er weer op gezet. Die heeft nog steeds hetzelfde probleem bij warme motor tot 2000 toeren. Maar het lijkt wel iets minder dan met dat hele warme weer.
Fear is temporary. Regret is Forever...
Plaats reactie