Warmrijden motor

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora's

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Warmrijden motor

Bericht door prinsmp »

Hoe (tot hoeveel toeren) en hoelang rijden jullie je motor warm, alvorens eens flink gas te geven?
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

een goeie 30 minute, tegen de 2500/3000 toeren doe ik altijd..
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Een goede indicatie of je motor goed warm is, is om een olie temperatuur meter te monteren. Je olie temp zegt namelijk meer dan je water temp meter die in je dashboard zit.

Als de water meter aangeeft dat het water op temperatuur is dan is je blok nog lang niet warm genoeg om hoge toeren te draaien. Maar met 30 min en rpm rond 2500/3500 kom je al een heel eind.
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

mischien handig om deze info bij de Faq's te zetten, deze vraag is wel eens vaker gesteld geloof k
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

half uur vind ik erg veel, but better be safe then sorry...

ik hou altijd mijn olietempmetertje dan inderdaad in de gaten, net over de 100 graden is normale temperatuur, en dat haal je met rustig snelweg rijden met een kwartiertje denk ik ( ruwe gok want let er nu ook niet zo veel op)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

idd, bij normale temperaturen zit je bij de mx na een kwartiertje op 100 graden, bij heel koud weer mss een kleine 20 min.
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Bericht door prinsmp »

Ok dus 15 tot 30 min snelweg, met 2500 / 3000 toeren moet voldoende zijn om het beest uit de V6 los te laten :mrgreen: thanx
Gebruikersavatar
Remco-
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 228
Lid geworden op: 24 aug 2008, 19:37

Bericht door Remco- »

prinsmp schreef:Ok dus 15 tot 30 min snelweg, met 2500 / 3000 toeren moet voldoende zijn om het beest uit de V6 los te laten :mrgreen: thanx

Het zal verschillen per type motor, maar 30 min vind ik ook wel erg veel inderdaad. Overigens niet perse snelweg hoor, binnen de stad is dat zo'n beetje hetzelfde. Binnen de 10 min zie ik de olie temp al omhoog klimmen als het koud weer is. Slimste is, zoals BlackSheep al aangeeft, een olie temp meter te installeren.
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Bericht door prinsmp »

Ik zal ff de faq's doorspitten of er ergens een handleiding staat voor het installen van een olie temp.

Praten we hier alleen over de motorolie? ff dom misschien, maar moet bv de olie in je versnellingsbak ook warm worden?
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Je kan er wel vanuit gaan dat als je motorolie lekker op temperatuur is, dat je de auto goed hebt warmgereden. Een olie temperatuur meter installeren is overigens niet zo moeilijk. Je koopt een adapterplaat die je tussen je motorblok en oliefilter monteerd. In deze plaat zitten gaten met taps schroefdraad waarin je een sensor kan draaien. Deze sensor sluit je aan op een meter in je auto.
Afbeelding
Plaats reactie