Ontsteking vraagje

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Ontsteking vraagje

Bericht door ScHuiMpY »

Hallo allemaal

Ik lees al een tijdje mee op het forum, nog niet zoveel geplaatst. Ik heet Joeri en heb een zwart v6je uit '92. Alleen loop al een tijdje met wat probleempjes:

Ergens in juni vorig jaar viel de auto uit, langs garage geweest en die hebben kleppendekselpakking, bougiekabels (hele dunne), bougies en ontsteking vervangen.

Heb toen destijds zelf een ontsteking op het forum gevonden :D scheelde weer

Ze kregen de auto niet goed afgesteld.

Ben toen naar een andere garage geweest die hebben de auto 3 maanden bij hun gehad, van alles afgesteld en gecontroleerd, weer de pakking vervangen, spitfire bougiekabels (oude waren heel dun).

Zij kregen de auto een stuk beter lopend, maar nog niet zoals het hoort.

Zelf heb ik nog het een en ander geprobeerd, ben nu bezig met de tps waarde. Ik merk wel verschil maar het nog lang niet zoals het hoort

Problemen:
Stotteren en inhouden, net alsof de auto op 5 cilinders loopt. Het probleem is vooral als de auto warm is. Als ik heel voorzichtig gas geef dan is het minder dan dat ik veel gas geef.

Heeft iemand nog een goed idee om dit te verhelpen. Ik zit met me handen in de haren want ik weet het allemaal niet meer...

Hier nog ff wat plaatjes van de oude en nieuwe ontsteking. Hierop kreeg ik commentaar van een garage die zeiden dat ze anders zijn... :?

Oude ontsteking (helaas zonder kapje :cry: )

Afbeelding

Afbeelding

De gemonteerde onsteking:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Ontsteking vraagje

Bericht door Slome »

ScHuiMpY schreef:Problemen:
Stotteren en inhouden, net alsof de auto op 5 cilinders loopt. Het probleem is vooral als de auto warm is. Als ik heel voorzichtig gas geef dan is het minder dan dat ik veel gas geef.

Heeft iemand nog een goed idee om dit te verhelpen. Ik zit met me handen in de haren want ik weet het allemaal niet meer...


Ik heb hetzelfde probleem gehad, een nieuwe ontsteking bood toen uitkomst. Het lijkt erop of je verse ontsteking toch problemen vertoont.

De bougiekabels lijken mij prima, ik heb destijds de Magecur van JT.nl gemonteerd. Heb je ook verse bougies geplaatst? Mogelijk kan een van deze defect zijn?

Overigens heb ik ook wat gelezen over een HEI module hier op het forum, maar daar weet ik het fijne niet van. Mogelijk even zoeken via de search? :?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Beetje late reactie maar mij internet lag dr uit.... grrr Tele2

Bedankt voor de reactie. Ik heb idd ook nieuwe bougie´s maar verwacht niet dat er een kapot is. Omdat het probleem gewoon hetzelfde is gebleven bij het vervangen van de bougie´s.

Zo´n HEI module klinkt wel ok. Maar is het de bedoeling dat er ook de ontsteking weer word vervangen. Of is het meer van Hei module ertussen en gaan???

Misschien iemand nog wat info over de 2 verschillende(?) ontstekingen ?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

bij de HEI module blijft de onsteking wel zitten maar wordt de strip verwijderd die de vonk regelt vanaf de regelunit..

de HEI module KAN een oplossing zijn, maar als de ontsteking echt te ver terug is dan is compleet vervangen alleen een optie
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Die nieuwe ontsteking staat een andere code op dan de originele, dat is een code van de maker die niet per sé overeen hoeft te komen met die van Mazda.
Waarschijnlijk komt die ontsteking bij atronics weg of een andere reparateur. Je kan daar eens proberen of ze jou daar meer over kunnen vertellen.

Hebben die garagebedrijven ook naar de injectoren gekeken, misschien zelfs gecontroleerd? Als ik het goed begrijp heb je het probleem continue, bij koude en warme motor?
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Over de injectoren durf ik niets te zeggen. Dat weet ik niet. Maar het probleem doet zich voor bij koud of warm. Maar er zit wel een verschil in hoe erg het probleem zich voordoet. Bij koud is het veel minder als warm. Ik zal het eens vragen aan ze. Moet binnenkort even terug voor de pakking... :?

Heb even gegoogled voor atronics maar kan zosnel niks vinden. Iemand een linkje of telefoonnummer? Misschien een ander adres waar ik wat kan vragen.

En als ik het goed begrijp dan is een HEI module een gokje waard. Beter dan nog een nieuwe ontsteking bestellen (ik d8 aan fordprobestore). Deze ontsteking zou goed moeten zijn. En zit er nu een paar maanden in en heeft verse bougiekabels en bougies gekregen.
Janikoe
New member
New member
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2006, 18:22
Locatie: rotterdam

Bericht door Janikoe »

Heb dat probleem nu al 2x gehad.

En 2x lag het aan de kabels.

1x orginele kabels verrot.
2x splitt fire kabels verrot.

Kabel 1 voor 1 los maken, als je de kabel los maakt met een draaiende motor gaat de motor bokken. Dan werkt de kabel:P

Dus als je een kabel los maakt en de motor doet precies het zelfde dan heb je een gare kabel.

Het gebeurd blijkbaar vaker als je je bougies vervangt dat je kabels kort daarop ook kapot gaan.

Ik zeg kabels!

PS: zijn al je kabels op de goede manier aangesloten (juiste volgorde)
Laatst gewijzigd door Janikoe op 16 feb 2009, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ik hoop voor hem dat je gelijk hebt Janikoe :)

Btw: http://www.actronics.nl/
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Ik denk niet dat dat het is... Morgen zal ik even kijken. De kabels zijn nieuw met nieuwe bougie's erin gegaan. Zou wel wat zijn als ze meteen stuk zijn... :S. Ze zitten ook op de goede volgorde aangesloten.

Bedankt voor de link... lkkr voor de hand liggend :mrgreen:

edit: na het lezen van de site... is het mogelijk dat het aan de ecu ligt? Zal ze morgen iig een mailtje sturen over de ontstekingen. Mischien kunnen zij ze ff nakijken ofzo.

Iemand anders misschien nog suggesties?
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de ecu de oorzaak was, maar het zou kunnen. Dat dan weer wel.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie