toerental veel te laag

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Vincent
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 dec 2007, 13:22
Locatie: Helenaveen (N-BR)
Contacteer:

toerental veel te laag

Bericht door Vincent »

Als ik mijn auto (1.8 V6 uit 1992) start dan klinkt het allemaal heel normaal. redelijk hoog toerental op het begin maar gaat geleidelijk naar benede. heb al op de site gevonden dat dit normaal is. maar als ik een eindje heb gereden en ik sta stil voor bij voorbeeld een verkeerslicht zakt mijn toerental tot onder de 500 toeren. dit lijkt mij niet normaal. ook is het al eens gebeurd dat de motor gewoon afslaat. het toerental zakt dan zover dat hij het niet meer aan kan en afslaat. heb al de ontsteking vervangen en de bougies waren normaal. nu heb ik ook al bij de TPS op de site gekeken maar weet niet of het daar aan ligt. ben ook niet zo technisch dus snapte weinig van het verhaal. iemand een idee??? vooral het uitvallen vond ik erg raar. hoor het graag van jullie.

grs vincent
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Volgens mij draait je motor stationair te langzaam. Kijk eens even of je je stationair hoger kan afstellen, zie ook topic hierover. Dan moet je kijken naar de stelschroef op je gasklep. Zit bovenop.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Gebruikersavatar
Vincent
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 dec 2007, 13:22
Locatie: Helenaveen (N-BR)
Contacteer:

Bericht door Vincent »

kan ik daar dan gewoon aan draaien?? en welke kan moet ik dan opdraaien als mijn toerental te laag is??
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

xedos schreef:Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.


goed, de v6 loopt rustiger maar mag niet soms afslaan als er meer stroom gevraagd wordt bijvoorbeeld waardoor het stationair dan te ver inzakt.

de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)

auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.

en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Vincent
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 dec 2007, 13:22
Locatie: Helenaveen (N-BR)
Contacteer:

Bericht door Vincent »

xedos schreef:Hoe kan je nou zien dat ie 500 toeren draait? normaal draait ie 650 ongeveer. die 150 toeren kun je niet aflezen op je toerenteller. Ik denk dat je je zorgen maakt om niks. En V6 draait nou eenmaal mooier en dus langzamer dan en 4 cilinder.



Waarom slaat ie dan af?
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

turbulence schreef:de stelschroef kan 2 kanten op, eigenlijks is de stelregel dat de auto in diagnostic mode moet staan ( ten en GND verbinden met bijv een paperclip in de diagnostic box achter je accu)

auto op bedrijfstemperatuur brengen, dan uitzetten, in diagnostic mode zetten dan motor starten en dan het toerental afstellen met de stelschroef.

en of het nu links of rechtsom is, je merkt en hoort vanzelf wel als het toerental zakt of daalt


Misschien stomme vraag, maar waarom dien je de auto telkens weer in die diagnose modus te zetten voor enkel het afstellen van je stationair toerental?

Ik heb namelijk bij mij ook het stationair afgesteld, maar zonder diagnose modus. Heb ik nu iets verkeerd gedaan of maakt het weinig uit?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

dan heb je het verkeerd gedaan ja. Je moet hem in de diagnose stand zetten zodat het motorregelapp. in basisstand staat dat is een soort afstelmodus zegmaar.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

kan iemand mij ook vertellen wat het eventuele nadelige effect ervan is dat dit niet juist is uitgevoerd?
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

je brandstofvervbruik kan iets toenemen bijvoorbeeld
*Technical service Mazda mx-3.*
Plaats reactie