Checklist V6

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Checklist V6

Bericht door SstennizZ »

Is het mogelijk om een lijstje samen te stellen met puntjes die je moet checken bij het V6 motorblok. Als in geluidjes en kenmerken van bepaalde kwalen.
Als voorbeeld wat voor de meeste motoren geldt:
- ALs onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.

Weet iemand nog dit soort puntjes?

Ik heb mijn mx nog niet zo lang, maar vertrouw het blok eigenlijk nu al niet meer.. Ik ben er iig al achter dat de v-snaren niet goed meer zijn en dat hij koud slecht start, dus dat de bougies vervangen moeten worden, maar waar moet ik nou verder nog ff op letten?

De Checklist:
- Als onder de oliedop een soort koffiemelk-achtige substantie zit, duid dit op koelvloeistof in je olie en die meestal op een lekker koppakking.

- Zet hem in de hoogste versnelling. Druk je koppeling en laat de motor opkomen tot 2000 toeren. Laat nu de koppeling schieten. Als de motor rustig blijft lopen is de koppeling op zn eind.

- Hoor je bij lopende motor onderin het blok een soort "nokkelend" geluid en is de motor van voor de facelift. Dan duid dit op onvoldoende veerspanning op de schotelveer: http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/viewtopic.php?t=798

- Hoor je bij koude motor (en soms zelfs bij warme) een scherpe tik onder de kleppendeksel, dan kan dit duiden op een kromme klepstoter. De bekende "tikkende kleppen". Kan op zich geen kwaad als het alleen bij een koude motor is, maar is ook te vervangen als je weet welke stoter het is.
Laatst gewijzigd door SstennizZ op 09 sep 2008, 17:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Slome
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2008, 11:45
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Slome »

Olie verbruik goed in de gaten houden.

Altijd goed warm rijden, voordat je gaat trappen.
"Knie aan de grond.... steppie aan de grond.... stuur aan de grond... kop op de grond, asfalt in je mond, motor in de stront en struik in je kont."
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

- bougiekabels (kun je doormeten, weet zo niet meer de maximale waardes)
- ontsteking
- de "v6 tik" is niet schadelijk maar wel vervelend. Facelift
model heeft hier geen last meer van

de anderen weten waarschijnlijk ook nog wel wat puntjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

veel van dit soort dingen zijn ''universeel'' en gelden voor elke auto miz.

echt v6 problem is toch de schotelveer, deze zul je ook wel horen denk ik.

zie ook de faq: http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=798

inderdaad de ontsteking is een zorgenkindje, zorg voor goeie bougiekabels ( maximaal 16Kohm weerstand op de langste kabel)

voor de rest, tsja moeilijk te zeggen kun je beter vragen naar mx3 specifiek want de k-motoren zijn verder goeie motoren waar normaal niet veel mis mee is en agressief misbruik is altijd moeilijk aan te geven
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Stylo Kicking
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 okt 2007, 16:15

Bericht door Stylo Kicking »

het enige waar de k8 helemaal niet over kan is bij koude moter veel gas
geven. koudweg gasgeven is zowiezo niet goed maar de k8 is er héél
gevoelig voor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Ik heb in mijn startpost even een lijstje gestart, misschien dat nu duidelijk is wat mijn vraag nou was... ;)
Als iemand nog op- of aanmerkingen heeft of aanvullingen, dan hoor ik het wel!
Afbeelding
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

Niemand verder nog een aanvulling?
Afbeelding
PaTjE
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 434
Lid geworden op: 07 feb 2008, 18:48
Locatie: L-City

Bericht door PaTjE »

onderdruk/vacuum of iets dergelijks in het systeem door middel van olie dop eraf of pijlstik eruit trekken? dat de motor of blijft lopen of uitslaat...?
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

PaTjE schreef:onderdruk/vacuum of iets dergelijks in het systeem door middel van olie dop eraf of pijlstik eruit trekken? dat de motor of blijft lopen of uitslaat...?


en met die gegevens kun je dan concluderen dat?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Normalerwijze zou de motor afmoeten slaan omdat er een vacuum wordt onderbroken.

Mocht de auto blijven lopen zoals die dat normaal doet duid dit erop dat de motor is afgesteld met een vacuumlek ergens.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie