Bpultimate is daar voorbeeld van, gewoon ron98, echter met een iets andere samenstelling..
In het kort komt het er op neer dat die nieuwe brandstoffen er zijn omdat europa dat zo wil, en niet in de eerste plaats omdat brandstofleveranciers en autofabrikanten zo goed voor het milieu willen zorgen zoals zij dat graag doen voorkomen.
Er zijn door de jaren heen tussen de europesche overheden, de autofabrikanten en de brandstofleveranciers afspraken gemaakt om auto's schoner te maken. De autofabrikanten kwamen met nieuwe technieken, maar die technieken zijn uitermate gevoellig voor vervuiling en kunnen met de huidige standaard voor motorbrandstoffen op termijn niet blijven voldoen aan de hoge emissie eisen. Dat geldt in het bijzonder voor de nieuwe generatie auto's met directe injektie (FSI, GDI, enz enz) Daarnaast moet ook het verbruik omlaag, dat wordt bereikt door ook de compressie verhouding te laten toenemen.
Er moest dus ook een nieuwe standaard komen voor motorbrandstoffen. Met name het zwavel gehalte en de klopvastheid (octaangetal) zijn daarbij een belangerijke parameter. Het zwavel gehalte moet omlaag omdat de katalysator daardoor beter z'n werk kan blijven doen. De klopvasheid moet omhoog vanwege de hogere compressie verhouding van moderne motoren, maar ook omdat een ouder wordende motor pingelgevoeliger wordt als gevolg van inwendige vervuiling. Die vervuiling bestaat voornamelijk uit roet en koolaanslag in de verbrandingskamers en op de kleppen, maar ook uit aromaataanslag in de injektoren
In de jaren '90 zijn autofabrikanten begonnen met het inbouwen van een pingel/detonatie sensor of een voorzienning die instaat is om motorpingel vast te stellen of deze te vermijden. Als er detonatie optreed in een motor zorgt die voorzienning er voor dat motorschade uitblijft omdat de aansturing van de motor wordt aangepast. Die aapassing zorgt altijd voor een toename van brandstof verbruik en een afname aan vermogen. Door in dit geval een brandstof toe te passen met een verbeterde klopvastheid neemt het verbruik weer af en het vermogen toe.
In die afspraken die gemaakt zijn met de europesche overheden is ook bepaald dat deze nieuwe brandstoffen vanaf 2005 beperkt leverbaan moeten zijn. Zo doende dat er nu Shell V-power en BP Ultimate 98 is, die zijn er eenvoudigweg omdat dat moet. Deze brandstoffen bevaten minder dan 10ppm zwavel en hebben een 2 keer zo krachtig reinigend vermogen dan gewone euro 95 of superplus 98. Hierdoor kunnen deze zogenaamde "premium Fuels" een reeds vervuilde motor weer schoon krijgen.
Dit hoge reinigende vermogen is echter geen minimum eis, maar een toegevoegde waarde zodat de ene
brandstofleverancier zich kan onderscheiden van de andere.
Wat ik zelf opmaak is ook dat er dus kwaliteits verschil zal zijn (ook in de toekomst) tussen de grote bekende merken en de merkloze pompen die met hun prijs veel lager zitten. Dat verschil zit 'm dus in het lagere reinigende vermogen van de benzine bij de merkloze pomp waardoor het verbruik bij langdurig gebruik langzaam maar zeker zal toenemen.
Shell Pura had in het verleden minder dan 35 ppm zwavel, de huidige euro en superplus hebben nu nog 50 ppm zwavel. Ultimate en V-power is dat minder dan 10ppm...
dus ik denk dat er zeker wel verschil is tussen een ron98 benzine en een moderne benzine ( volgens mij was Vpower ook Ron95, echter met een schonere samenstelling..
in navolging op Bpultimate en V-power hebben we ook al weer een 3e ''schonere'' benzine
http://www.total.nl/live/wex/nl/sitenl. ... ument#594E
Total Excellium
TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 beschermt de motor tegen corrosie en vervuiling waardoor uw motor optimaal blijft presteren.
Hoog zelfreinigend vermogen, afgestemd op de behoeften van de moderne motortechnologie en minder wrijvingsweerstand door speciale toevoegingen.
Schoner rijden:
Rijden met TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 betekent rijden met een schonere motor Tot wel 25% minder uitstoot van verontreinigde stoffen
Als iedereen in Nederland TOTAL EXCELLIUM zou rijden, dan zou dat de CO2-uitstoot beperken met een hoevelheid die overeenkomt met wat jaarlijks door het wegverkeer in Amsterdam wordt geproduceerd.
Verder rijden:
TOTAL EXCELLIUM ongelood 98 is uitgebreid getest in de research centra, op rollenbanken en in de praktijk. In vergelijking met een standaardprodukt rijdt u gemiddeld 4% zuiniger. Dit betekent vele tientallen kilometers meer per tankbeurt
EDIT:
kan haast wel even afgekapt worden van standaard topic, want TS wou alleen weten hoeveel een v6 nam