hars op mn auto

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

zeeland_ownz
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 nov 2006, 20:50
Locatie: zeeland (driewegen)

hars op mn auto

Bericht door zeeland_ownz »

mn auto heeft onder een boom gestaat en nu zit er allemal van dat keiharde hars op weet iemand hoe ik dit veilig van mn auto kan verwijderen??
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

ik heb het ook een paar x gehad al.
wat ik doe als het gebeurd is,
met lauw/warm water de auto inwassen (dus oppervlakkig) zoals je ook doet voordat je je auto echt gaat wassen.
dat rustig even laten intrekken en dan met lekker warm water en goede shampoo (gebruik zelf altijd mequirs) rustig de auto wassen.
meestal laat het door de combi van warm water en sop goed los (bij mij).
je zal waarschijnlijk zien dat het dan er al af gaat en anders de laatste behandeling nog een x herhalen (dus 2x goed soppen).
bij mij is de ervaring dat het dan gewoon weg is.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

kleien...

eerst de auto goed wassen, en dan met een claybar kit van bijv. meguiars het oppervlak kleien..

wat de klei doet is niet schurend de lak oppervlakkig reinigen van alle vervuilingen die je er normaal niet afwast.. dmv een smeermiddel (quickdetailerspray) glijdt de claybar dan soepel over de lak.

vaak voel je in het begin dat de claybar echt ''pakt'' na een tijdje de claybar over het oppervlak gehaald te hebben voel je geen weerstand meer en weer je dat je verder kunt op een nieuw stuk

je zult echt verbaasd staan van hoeveel rommel je nog van je lak afhaalt...

het is echt aan te raden dit eens op je complete auto te doen, je haalt er echt nog enorm veel troep mee vanaf die je er ander niet afkrijgt...

check ook eens dit topic, hier staat ook duidelijk en netjes weergegegeven welke diverse soorten lak defects je hebt..

http://www.autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=218

Afbeelding

er is een hele mooie manier om dit eens bij je auto te proberen... neem een boterhamzakje en steek je hand hierin, en haal dan zachtjes je hand met het boterhamzakje over een deel van je motorkap bijv heen.. je zult dan vaak enorm veel kleine oneffenheden voelen, dit zijn heel vaak dus die oppervlakkige vervuilingen die je er niet zomaar afwast.

na het kleien moet je dit nog eens proberen, gegarandeerd dat de lak zo glad aanvoelt als bijv glas!

ik vind persoonlijk de claybar 1 van de meest geweldige uitvindingen, je haalt echt enorm veel troep eraf die je er anders nooit af zou krijgen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

oh oh oh , die turbulence is echt poets verslaafd :mrgreen:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

hahaha gelukkig maar, kan ie mooi als vraagbaak fungeren :mrgreen:
Gebruikersavatar
2fast4every1
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 feb 2006, 21:15
Locatie: rhenen

Bericht door 2fast4every1 »

spiritus de wonderoplossing voor hars. goed wassen ivm eventuele zand. dan even met n spons of doek met spiritus inlaten trekken en eraf halen --> eventueel wassen --> en dan weer in de wax natuurlijk.

succes grt erik-jan
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

:shock: werkt dat ? ben toch wel erg bang voor me lak als je zulk aggressief middel daarop gebruikt :oops:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Ik gooi ook wel eens een scheutje spiritus door m'n sop. Dat ontvet prima. Ik heb tot nu toe nog niet het idee gehad dat het m'n lak aantast. Ik spuit het sop er wel altijd per kant meteen weer af.
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

dat dacht ik dus ook te weten :mrgreen:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie