Koppeling vervangen
Moderator: Moderators
Koppeling vervangen
Ik wil van de week de koppeling van mijn mx3 1.6 gaan vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb waarschijnlijk geen brug tot mijn beschikking, alleen een garagekrik en bokjes (en gereedschap natuurlijk).
Is dit een beetje te doen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Kan de koppelingscilinder gewoon losgemaakt worden zonder dat deze naar buiten schiet of ontlucht moet worden?
Alvast bedankt!
Is dit een beetje te doen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Kan de koppelingscilinder gewoon losgemaakt worden zonder dat deze naar buiten schiet of ontlucht moet worden?
Alvast bedankt!
-
- Pilot
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
- Locatie: Geleen
Koppeling vervangen is echt rot werk. Je moet allereerst een put of brug hebben en een motortakel, je haalt immers de motorsteunen los. Daarnaast goed gereedschap want de bouten aan de onderkant kunnen echt goed vast zitten. Je bent toch wel een dag bezig met 2 man als je dit nog nooit gedaan hebt.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
alleen ga je het zoiezo niet redden als je geen ervaren monteur bent nee.
wij waren toen met zijn 3-en begonnen om 10 uur smorgens en lieten om 19.00 a 19.30 de brug weer zakken.
was wel voor ons alle 3 de 1e x, alle 3 wisten we wat (precies elkaar aanvullend toevallig)
vele handjes maken toch ligter werk
wij waren toen met zijn 3-en begonnen om 10 uur smorgens en lieten om 19.00 a 19.30 de brug weer zakken.
was wel voor ons alle 3 de 1e x, alle 3 wisten we wat (precies elkaar aanvullend toevallig)
vele handjes maken toch ligter werk
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Mijn monteur heeft me koppeling van me 1.6 vervangen zonder brug.
Volgens mij had hij de voorste en de rechter motorsteun losgemaakt en een krik onder het blok laten staan. Tevens de voorkant van de carroserie omhoog getakeld.
Van bovenaf alles losschroeven, daarna blok laten kantelen en bak eraf richiting voorwiel.
Het is te doen een koppeling vervangen zonder brug, maar je hebt wel goed gereedschap nodig, geduld, en 2 rechterhanden.
Volgens mij had hij de voorste en de rechter motorsteun losgemaakt en een krik onder het blok laten staan. Tevens de voorkant van de carroserie omhoog getakeld.
Van bovenaf alles losschroeven, daarna blok laten kantelen en bak eraf richiting voorwiel.
Het is te doen een koppeling vervangen zonder brug, maar je hebt wel goed gereedschap nodig, geduld, en 2 rechterhanden.
Ik ben net klaar met de monteursopleiding dus met het sleutelen zit het wel goed. Ik wil het inderdaad ook op de manier van blacksheep doen. Ik heb vaker koppelingen vervangen maar dit was steeds met brug. Ik ga het denk ik gewoon proberen en als het niet lukt bouw ik alles weer terug en laat het alsnog doen op een brug, dan kost het maar wat meer.
Toch bedankt voor de reacties!
offtopic, gisteren meteen een profiel aangemaakt
Toch bedankt voor de reacties!
offtopic, gisteren meteen een profiel aangemaakt
sander schreef:kan je nergens een brug huren??
hier in denhaag zit zo'n garage waar je een brug kan huren voor een bepaalde tijd!
kost dat ongeveer???????
dat is wel super.
kan je me anders is ff een mailtje/pbtje sturen met wat info daarover san???
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>