VEEL vermogen uit een 1,6 ohc

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

bigremco
New member
New member
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 aug 2006, 15:52
Locatie: Deventer

Bericht door bigremco »

RichMX-3 schreef:alleen zal die met een swap officieel een herkeuring moeten laten doen omdat ie zijn cilinder inhoud zichtbaar veranderd.
met een opgeboorde 1600 blijft het aanzicht hetzelfde en is het dus niet te zien op het eerste gezicht dat zijn vermogen is toegenomen en cilinderinhoud is veranderd.
van 1600 naar 1800 gt val je al direkt door de mand bij je apk keuring, maarja dat zijn keuzes die iedereen zelf maakt natuurlijk.
persoonlijk als ik zou swappen zou ik denk toch voor een herkeuring gaan :angel:

nou ik heb dus een 1800 gt in mijn mx 3 liggen heb hem niet laten herkeurne maar ik heb nog nooit een probleem gehad met apk met de motor swap om dat je geen verschil ziet hoor allen de kleppen deksel is wat anders maar die kun je ook gewoon van tenzo halen en geen hond die het ziet en ik had eerst zelfs en sohc blok en nu dus een dohc en heb echt nog nooit problemen gehad met apk of wat dan ook gr remco
drive fast and don't look back to the cops
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

oke, das wel apart dan.
je heb idd gelijk, ff een andere deksel en het valt niet meer op.
maar dacht meer omdat ie in ene geblazen is ;)
maar alleen maar beter toch dat je geen gezeik hebt :mrgreen:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: turbo

Bericht door Yence »

BruteFrits schreef:
rogertjemx3 schreef:zat zelf als eerste te denken aan een turbo en cold air intake.
spaghetti uitlaatspruitstuk en rvs uitlaat.
misschien vliegwiel af laten draaien en dan denk ik wel dat ik ongeveer rond het vermogen zit wat ik wil hebben. ben alleen bang dat ik dan zo door mn toeren heen ben.
met een afgedraaid vliegwiel komt de motor veel sneller op toeren en dat in combinatie met een turbo weet niet if dat zo'n goed idee is.
daarbij nog dat de motot onrustiger gaat lopen met afgedraaid vliegwiel.
dus of ik het vliegwiel af laat draaien weet ik nog niet maar de turbo wil ik wel doen. hebben jullie enig idee wat voor turbo ik erop kan zetten??
van welk type auto dan? want ik wil zowiezo een hele nieuwe bestellen.
en zou een intercooler met radiateur echt veel vermogen opleveren?


Als je echt denkt aan het plaatsen van een turbo, neem dan eens contact op met Jeroentje.nl. Daar kunnen ze je alles vertellen over turbo's en andere aanpassingen die nodig zijn.
Denk in iedergeval niet dat je een turbo er zo opzet!!!! Dat gaat je heel veel tijd, geld en onderhoud kosten, kunt beter een V6 kopen.

Wat betreft vliegwiel, niet eens aan denken om af te draaien. Koop dan een fidanza lichtgewicht vliegwiel. Je vliegwiel is niet voor niets zo dik, moet natuurlijk ook tegen alle krachten die erop komen kunnen.


Goeie tip van Brutefrits: nooit een vliegwiel afdraaien, da's erg link. Behalve Fidanza heeft SPEC tegenwoordig ook een alu vliegwiel voor zowel de 4 als 6cyl. beschikbaar.
Gebruikersavatar
rogertjemx3
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jan 2008, 15:14
Locatie: lanaken (belgie)

swap

Bericht door rogertjemx3 »

he mensen een swap gaat zowiezo niet. bij de keuring in belgie kijken ze namelijk ook naar het motornummer, dit is omdat je in belgie wegenbelasting betaalt naar de cilinderinhoud van het blok, en als ik een ander blok erin leg moet ik m laten keuren en papieren laten veranderen.
daarbij dat ik dan een shitload aan belasting moet gaan betalen, dat geld gooi ik dan liever in mn tank. denk dat dat straks ook hard nodig is :mrgreen:
ik wacht gewoon even af wat de precieze vermogenswinst is, heb de katalysator er ook onderuit gehaald en zelf een katvervanger gemaakt.
dus straks cilinderkop weer erop en dan op de testbank!!!
ik hou jullie op de hoogte.
in japan is een gezegde... me no drive hyundai, me drive mazda!!!
Gebruikersavatar
rogertjemx3
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jan 2008, 15:14
Locatie: lanaken (belgie)

alle onderdelen terug

Bericht door rogertjemx3 »

heeyy mensen ik heb al mijn onderdelen terug en zit er allemaal op.
nokkenas is geslepen en cilinderkop zitten grotere kleppen in.
katalysator is ertussenuit en middendemper, dus nu alleen een remus.
ik heb gen idee hoeveel vermogen ik nu heb, moet ik eigenlijk ff laten testen maar moet zeggen dat ie nu goed vooruit komt :)
moet alleen nog afgesteld worden, heb nu een volle tank leeggereden ging wel snel. na 260 km was hij leeg.
dus even afstellen en dan kijken wat ie precies doet.
mengsel staat veel te rijk, zuipt meer dan andre hazes denk ik zo :bier:
in japan is een gezegde... me no drive hyundai, me drive mazda!!!
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

Ben benieuwd naar de dyno, wil wel's weten wat het uiteindelijke efftect is van een geslepen nokkenas en grotere kleppen!
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

even een vraagje tussendoor , hoeveel kost dat ongeveer grotere kleppen en de nokkenas laten slijpen ?

denk dat ik dat ook ga doen, als de vermogenswinst flink oploopt.

alvast bedankt :mrgreen:

Daniel
Afbeelding
toni_correia
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mei 2006, 23:51
Locatie: heerhugowaard

Bericht door toni_correia »

bigremco schreef:
RichMX-3 schreef:alleen zal die met een swap officieel een herkeuring moeten laten doen omdat ie zijn cilinder inhoud zichtbaar veranderd.
met een opgeboorde 1600 blijft het aanzicht hetzelfde en is het dus niet te zien op het eerste gezicht dat zijn vermogen is toegenomen en cilinderinhoud is veranderd.
van 1600 naar 1800 gt val je al direkt door de mand bij je apk keuring, maarja dat zijn keuzes die iedereen zelf maakt natuurlijk.
persoonlijk als ik zou swappen zou ik denk toch voor een herkeuring gaan :angel:

nou ik heb dus een 1800 gt in mijn mx 3 liggen heb hem niet laten herkeurne maar ik heb nog nooit een probleem gehad met apk met de motor swap om dat je geen verschil ziet hoor allen de kleppen deksel is wat anders maar die kun je ook gewoon van tenzo halen en geen hond die het ziet en ik had eerst zelfs en sohc blok en nu dus een dohc en heb echt nog nooit problemen gehad met apk of wat dan ook gr remco


keuring word geen probleem omdat wettelijk opgesteld is dat de motor inhoud niet tot de procedure behoort, de politie kan je wel aanhouden en de auto aan de rdw overdragen voor een typekeuring,maar die kans is zeer klein ik heb jaren rondgereden met een 205 1.1 omgebouwd naar een 1.9 gti met nos.

een 1.6 kan je maar maximaal 1mm uitboren heb je maar totaal 60cc extra dus ook geen optie. je kan wel met een snelle nokken as aangepaste inlaat en uitlaat systeem, compressie verhouding verhogen wel 140/160pk halen maar dan ben je veel geld kwijt.

een 1.8 kan je wel een 2.0 liter maken.

je haalt moet alleen de krukass en de drijfstangen omzetten van een 2.0 fs motorblok. de diameter is hetzelfde alleen de stroke is groter. even op de brug en in een ochtend heb je het zo gedaan.
justice
Plaats reactie