VEEL vermogen uit een 1,6 ohc

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rogertjemx3
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jan 2008, 15:14
Locatie: lanaken (belgie)

motormanagement

Bericht door rogertjemx3 »

ik wil wat meer vermogen in de lage toeren. als ie eenmaal door de lage toeren heen is gaat t wel.
daarbij komt ook nog dat je met een spaghetti spruitstuk en een nokkenas vaak pas iets hebt bij hogere toeren.
dus dan is t wat verdeeld.
maar wat voor motormanagement moet er dan in?
bedoel je een computer van een andere auto of deze aan laten passen ofzo??
in japan is een gezegde... me no drive hyundai, me drive mazda!!!
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Re: turbo

Bericht door BruteFrits »

rogertjemx3 schreef:zat zelf als eerste te denken aan een turbo en cold air intake.
spaghetti uitlaatspruitstuk en rvs uitlaat.
misschien vliegwiel af laten draaien en dan denk ik wel dat ik ongeveer rond het vermogen zit wat ik wil hebben. ben alleen bang dat ik dan zo door mn toeren heen ben.
met een afgedraaid vliegwiel komt de motor veel sneller op toeren en dat in combinatie met een turbo weet niet if dat zo'n goed idee is.
daarbij nog dat de motot onrustiger gaat lopen met afgedraaid vliegwiel.
dus of ik het vliegwiel af laat draaien weet ik nog niet maar de turbo wil ik wel doen. hebben jullie enig idee wat voor turbo ik erop kan zetten??
van welk type auto dan? want ik wil zowiezo een hele nieuwe bestellen.
en zou een intercooler met radiateur echt veel vermogen opleveren?


Als je echt denkt aan het plaatsen van een turbo, neem dan eens contact op met Jeroentje.nl. Daar kunnen ze je alles vertellen over turbo's en andere aanpassingen die nodig zijn.
Denk in iedergeval niet dat je een turbo er zo opzet!!!! Dat gaat je heel veel tijd, geld en onderhoud kosten, kunt beter een V6 kopen.

Wat betreft vliegwiel, niet eens aan denken om af te draaien. Koop dan een fidanza lichtgewicht vliegwiel. Je vliegwiel is niet voor niets zo dik, moet natuurlijk ook tegen alle krachten die erop komen kunnen.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Gebruikersavatar
scary
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1767
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:41
Locatie: Someren

Re: motormanagement

Bericht door scary »

rogertjemx3 schreef:ik wil wat meer vermogen in de lage toeren. als ie eenmaal door de lage toeren heen is gaat t wel.
daarbij komt ook nog dat je met een spaghetti spruitstuk en een nokkenas vaak pas iets hebt bij hogere toeren.
dus dan is t wat verdeeld.
maar wat voor motormanagement moet er dan in?
bedoel je een computer van een andere auto of deze aan laten passen ofzo??
een Powerboost Valve, geeft je een beetje extra vermogen onderin!
Afbeelding
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

dat zijn idd van die kleine dingen die je kan doen zoals harry zegt

power boost valve
bougies+kabels
kat vervanger
en eventueel een chip laten plaatsen
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

tja..........
hoe je het ook went of keert, ook met deze aanpassingen kost het je toch weer een hoop centjes en de toename van pk's / koppel is echt minimaal.
als je inclusief de chip totaal misschien 12 a 15 pk pakt (wat mij nog erg veel lijkt ) heb je gewoon weinig resultaat, voor een hoop geld.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

RichMX-3 schreef:tja..........
hoe je het ook went of keert, ook met deze aanpassingen kost het je toch weer een hoop centjes en de toename van pk's / koppel is echt minimaal.
als je inclusief de chip totaal misschien 12 a 15 pk pakt (wat mij nog erg veel lijkt ) heb je gewoon weinig resultaat, voor een hoop geld.


tsja.

ligt er ook aan in welke verhouding je het bekijkt..

chipje: € 300,-
cai: € 80,-
kvv: € 90,-
PBV € 100,-

ben je voor net geen 600 euro klaar. keer setje goeie kabels en bougies ( alhoewel je daar zeker geen vermogen mee wint maar goed)

swappen van een andere motor is dan in verhouding wel mogelijk, maar kost ook stuk meer...

blok, bak, ecu, kabelboom, koppeling etc....

ligt er aan waar je verwachtingen ook liggen. de 1.6 zal gewoon altijd een erg lichte motor blijven voor de mx3 hoe je het ook wend of keert. er is altijd wel wat winst te halen, maar een race monster pur sang zal het nooit en te nimmer worden.

als je echt veel power wil dan is idd een v6 KL een goeie optie of een swap naar een BP(T) motor echter kom je dan in een heel andere prijsklasse.

als hij al tevreden is met een kleine toename in het lage toerengebied dan zijn de bovenstaande mods een goed begin.
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
rogertjemx3
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jan 2008, 15:14
Locatie: lanaken (belgie)

motor

Bericht door rogertjemx3 »

zo de eerste stap voor meer vermogen is al gezet
ik heb mn nokkenas weggebracht om te laten slijpen.
de cilinderkop is weg die wordt aangepast en grotere kleppen in gezet.
ik heb gisteren de kat ertussenuit gehaald en zelf een katvervanger gemaakt. dus eens kijken wat de winst is als ik alles terug heb en eriop zit.
ik hou jullie op de hoogte.
groetjes roger
in japan is een gezegde... me no drive hyundai, me drive mazda!!!
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Hoe wil je het vermogens winst gaan meten??
Heb je een dyno run gedaan voordat je aan je mods ging beginnen ?
Doe je straks een dyno en vergelijk je die met een standaard 1.6 ?
Of ga je uit van je "gevoel" / geluid / sprintjes met andere woorden niet objectieve gegevens?

Ik ben zeer benieuwd wat het eventueel oplevert in pk, denk zeker dat het wat gaat uitmaken zijn geen kleine aanpassingen zoals een andere inlaat en uitlaat.

Keep us posted 8)
bigremco
New member
New member
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 aug 2006, 15:52
Locatie: Deventer

Re: VEEL vermogen uit een 1,6 ohc

Bericht door bigremco »

als je je blok gaat uitboren is het geen 1600 meer als dan slim ben haal je een 1800 uit de 323 gt dan heb je standaart 130 pk dan heb je een vele betere basis om verder te werken en daar kun je veel meer uit halen dan een opgeboorde 1600 en voor de prijs hoef je het niet te laten spreek uit ervaring
drive fast and don't look back to the cops
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

alleen zal die met een swap officieel een herkeuring moeten laten doen omdat ie zijn cilinder inhoud zichtbaar veranderd.
met een opgeboorde 1600 blijft het aanzicht hetzelfde en is het dus niet te zien op het eerste gezicht dat zijn vermogen is toegenomen en cilinderinhoud is veranderd.
van 1600 naar 1800 gt val je al direkt door de mand bij je apk keuring, maarja dat zijn keuzes die iedereen zelf maakt natuurlijk.
persoonlijk als ik zou swappen zou ik denk toch voor een herkeuring gaan :angel:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie